Kauneuden myynninohjaaja Miia Reinikainen palvelemassa asiakasta Kuopion Sokoksessa

Sokos selviytyi tavaratalokaupan murroksesta – ja aikoo selviytyä koronakurimuksestakin

Sokos on kohonnut viime vuosina uuteen nousuun vastoin tavaratalokaupan valtavirtaa ja kasvattanut myyntiään aina maaliskuulle saakka. Tulevaan vuoteen sokoslaiset suuntaavat asiakaskokemusta vahvistaen sekä verkossa että kivijalassa. Vuonna 2022 vietetään Sokoksen 70-vuotisjuhlavuotta.

16.12.2020

Viime vuonna Sokoksen kauneuden ja muodin myynninkehitys ylitti selkeästi markkinoiden kehityksen. Myös alkuvuosi lähti hyvin käyntiin, kunnes tuli korona.

– Varsinkin kevään ensimmäinen korona-aalto teki ison loven tämän vuoden myyntiimme. Tappioilta ei ole voitu välttyä. Onneksi joulukauppa on sujunut kohtuu hyvin. Joulun alla on myyty etenkin kauneuden ja kodin tuotteita. Yhä useampi ostos on tehty Sokos.fi:stä, SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjujohtaja Mika Laakso kertoo.

– Kokonaisuudessaan vuosi on ollut haastava, ja myyntimme myötäilee markkinan yleistä kehitystä. Ensi vuoden odotukset ovat korkeammalla, hän muotoilee.

Notkahduksesta suunnanmuutokseen

Reilu kymmenen vuotta sitten Sokos-ketjussa oli totinen paikka. Tavarataloihin oli panostettu vahvasti ja lisätty neliöitä. Samoihin aikoihin kuluttajien käyttäytyminen muuttui ja kysyntäkäyrä kääntyi laskuun.

– Epäonnistuimme korjausliikkeissä, eivätkä digipanoksemme riittäneet. Myös asiakasfokus oli kadoksissa, ei oikein tiedetty kenelle myydä. Se johti isoihin tappioihin, Mika Laakso kertaa.

Vuonna 2014 Sokos teki ison suunnanmuutoksen: Palattiin perusasioihin ja asiakasfokukseen. Tiloja pienennettiin ja alettiin panostaa verkkokauppaan. Tavoitteisiin sitouduttiin yhdessä ja aloitettiin systemaattinen tekeminen.

Kun vauhtiin oli päästy vaikeimman vaiheen jälkeen, Sokos paransi tulostaan kolmessa vuodessa kymmeniä miljoonia euroja.

Asiakaskokemuksen ykköseksi

– Yksi Sokoksen valteista on henkilökohtainen palvelu. Sen eteen myymälöissämme tehdään päivittäin töitä täydellä sydämellä ja vankalla ammattitaidolla. On ilahduttavaa, että asiakkaat ovat kokeneet meillä asioinnin turvalliseksi korona-aikanakin, kehitysjohtaja Päivi Juntunen SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekaupasta toteaa.

Ensi vuonna asiakaskokemuksen kehittäminen jatkuu vahvasti sekä kivijalassa että verkossa. Tavoitteena on aito monikanavaisuus, jossa Sokos.fi on kivijalassa jatkuvasti läsnä.

– Haluamme tehdä verkko-ostamisesta mahdollisimman helppoa ja toimivaa niin tuoteselaamisen, tilaamisen kuin toimitusten osalta, Juntunen summaa.

Verkko-ostamisen uusina apureina toimivat esimerkiksi virtuaaliset kosmetiikan testerit ja vaatteiden sovitukset.

Ihmisen kokoisia tavarataloja

Mika Laakson ja Päivi Juntusen mukaan tavarataloille on jatkossakin tarvetta, muttei mammuteille:

– Tarvitaan ihmisen kokoisia, helposti lähestyttäviä, viihtyisiä taloja, joita digi tukee aidon monikanavaisesti, he linjaavat.

– Korona kun taklataan ja jatketaan hyväksi havaitulla strategialla, niin tulevaisuus näyttää valoisalta. Pian 70 vuotta täyttävän Sokoksen kiinnostavuus ei ole hävinnyt mihinkään. Iso kilpailuetu meillä on se, että olemme sataprosenttisesti suomalainen ketju ja vieläpä osuustoiminnallinen, minkä merkitys tulee varmasti kasvamaan.

Suomalainen Sokos vuodesta 1952

  • Sokos Helsinki avattiin olympiavuonna 1952. Sokos on S-ryhmän vanhin ketjukonsepti.

  • Sokos-nimi otettiin myöhemmin laajemminkin käyttöön. Sokoksiksi kutsuttiin niin marketteja, tavarataloja, hotelleja kuin erikoisliikkeitäkin. Enimmillään Sokoksia oli 70-luvulla 107.

  • Sokoksen ja Emotionin yhteinen verkkokauppa Sokos.fi avattiin lokakuussa 2010.

  • Nyt Sokoksia on 20. Uusin on Sokos Rovaniemi, joka avattiin elokuussa 2020.

  • Sokoksen 20-vuotias sisar on Suomen suurin kauneuden erikoisliikeketju Emotion. Emotion-myymälöitä on nyt 39 ja verkosto laajenee ensi vuonna.

  • Tutustu: sokos.fi


Kuvat: Riku Jokinen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.