– Myyntimme kasvoi hyvin sekä päivittäistavara- että käyttötavarakaupassa. Arviomme mukaan olemme onnistuneet edelleen kasvattamaan päivittäistavarakaupan markkinaosuuttamme, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti Suomessa kasvoi 3,8 prosenttia ja oli 6 775 miljoonaa euroa. Käyttötavarakaupassa myynti puolestaan kasvoi 3,9 prosenttia ja oli 1 235 miljoonaa euroa.
Viime vuosi piristi selvästi myös ruoan verkkokauppaa.
– S-ryhmän ruoan verkkokaupan myynti kasvoi noin 45 prosenttia edellisvuodesta. Vaikka myyntimäärä on vielä melko vähäinen, suunta on oikea ja strategiamme mukainen, Heikkilä sanoo.
Viime vuoden alussa tapahtunut kauppojen aukiolojen vapauttaminen vei pienemmiltä kaupoilta niille sääntelyllä luodun kilpailuedun. Vaikka muutos on vaikuttanut myös S-ryhmän pienmyymälöiden myyntimääriin, niiden tilanne on kokonaisuutena yhä varsin hyvä.
Myös S-ryhmän hotellien asiakasmäärät lisääntyivät viime vuonna selvästi. Käyttötavarakaupan myynti kasvoi pukeutumisen lisäksi erityisesti kauneuden tuotealueella. Edelleen laskeneet polttonesteiden maailmanmarkkinahinnat ja vapautuneet aukioloajat laskivat liikennemyymälä- ja polttonestekaupan euromääräistä myyntiä.
S-ryhmän vuoden 2016 tulos julkaistaan perjantaina 10.2.2017
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–12/2016
Liiketoiminta-alue
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)
Muutos tilanteeseen 1–12/2015 (%)
Marketkauppa*
7 755,4
3,7
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa
1 543,2
-4,1
Matkailu- ja ravitsemiskauppa*
793,2
-1,1
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa
300,5
1,7
Rautakauppa
196,7
4,0
Muut
430,7
-0,1
S-ryhmä yhteensä
11 019,6
2,0
*Lukuun sisältyy myynnit Baltiassa ja Venäjällä.