Hyvän joulukaupan lisäksi koko vuoden myynnit kasvoivat kautta linjan.
– Myyntimme kehittyvät hyvässä tasapainossa eri liiketoiminnoissamme pitkin vuotta. Tavaratalokaupan ja marketkaupan lisäksi kasvua oli erityisesti ABC-asemilla ja hotelleissamme, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
S-ryhmän Suomen päivittäistavarakauppa kasvoi 2,1 prosenttia ja oli 6 920 miljoonaa euroa. Kasvu on jatkunut edelleen alan markkinakehitystä parempana sekä isoissa marketeissa että pienmyymälöissä.
– Pidämme jatkossakin huolta päivittäistavarakauppamme hintakilpailukyvystä ja lisäämme laadukasta valikoimaamme. Vuodenvaihteessa muutamille osuuskaupoillemme siirtyneet Stockmann Herkut ovat saaneet hyvän vastaanoton, Heikkilä kertoo.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–12/2017
Liiketoiminta-alue
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)
Muutos tilanteeseen1–12/2016 (%)
Marketkauppa*
7870,0
1,5
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa
1632,7
5,8
Matkailu- ja ravitsemiskauppa*
810,8
2,2
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa
310,0
3,2
Rautakauppa
176,8
-11,3
Muut
473,1
9,7
S-ryhmä yhteensä
11 273,4
2,3
*Lukuun sisältyy myynnit Baltiassa ja Venäjällä.
S-ryhmän vuoden 2017 tulos julkaistaan 9.2.2018.