– Myyntimme Suomen päivittäistavarakaupassa on jatkunut edelleen alan markkinakehitystä parempana. Asiakkaamme arvostavat entistä monipuolisempaa valikoimaa ja edullisempia hintoja. Myös muissa liiketoiminnoissamme on hyvä vauhti päällä. Kasvu on ollut vahvaa muun muassa ABC-ketjussa, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
S-ryhmän Suomen päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 1,6 prosenttia ja oli 3 367 miljoonaa euroa. Kasvua tuki alkuvuonna jatkettu hintojen alentaminen, joka kohdistui erityisesti kotimaisiin kasviksiin.
Päivittäistavarakaupan valikoimaa on kehitetty S-ryhmän strategian mukaisesti. Suomalaiseen luomuun, lähiruokaan ja S-ryhmän omaan Kotimaista-tuotesarjaan on panostettu voimakkaasti. Lisäksi valikoimaan tuotiin asiakkaiden toivomaa pientä ylellisyyttä, kun Tescon Finest- ja Free from -sarjojen tuotteet lanseerattiin toukokuun lopussa.
– Tescon uutuudet ovat olleet alkukesän myyntimenestys. Tuotteet otettiin niin hyvin vastaan, että osa niistä ehdittiin myydä tilapäisesti loppuun. Täydennystä on tulossa, sanoo SOK:n vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2017
Liiketoiminta-alue
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)
Muutos tilanteeseen 1–6/2016 (%)
Marketkauppa*
3 816,4
1,4
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa
791,4
7,7
Matkailu- ja ravitsemiskauppa*
382,2
1,5
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa
143,1
5,1
Rautakauppa
92,4
– 11,4
Muut
238,0
8,3
S-ryhmä yhteensä
5 463,5
2,4
*Lukuun sisältyy myynnit Baltiassa ja Venäjällä.
Lisätietoja:
Pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, p. 010 76 80200Johtaja, CFO Jari Annala, SOK, p. 010 76 82040Kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu, SOK Vähittäiskauppa, p. 010 7680634 (S-ryhmän marketkauppojen valikoimaan liittyvät kysymykset)