jouluesillepano Prismassa

S-ryhmän asiakastutkimus: yli kolmannes joutuu tinkimään lahjaostoksista tänä jouluna, mutta lahjoja halutaan silti ostaa – tällainen on lahjoihin käytettävä summa nyt

S-ryhmän teettämän tutkimuksen* mukaan taloudellinen tilanne vaikuttaa myös suomalaisten joululahjaostoksiin, ja moni joutuu miettimään niihin kuluvaa rahasummaa aiempaa tarkemmin. Tyypillisimmin joululahjoihin aiotaan käyttää tänä vuonna 100–300 euroa. Jouluruoan ostamiseen taloustilanteella on hieman vähemmän vaikutusta kuin lahjojen hankintaan.

10.11.2022

Yli puolet S-ryhmän tutkimukseen vastanneista suomalaisista kertoo kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota lahjaostostensa hintaan, ja reilu kolmannes sanoo joutuvansa tinkimään lahjaostoksista. Kaksi kolmesta puolestaan joutuu miettimään joululahjoihin kuluvaa rahasummaa tänä vuonna ainakin jonkin verran.

Täysin joululahjoista ei kuitenkaan haluta tinkiä, vaan tyypillisimmin niihin käytetään S-ryhmän tutkimuksen mukaan 100–300 euroa (41 % vastaajista). Keskimäärin käytettävä summa oli tutkimuksessa 313 euroa. 26 % vastaajista arvioi käyttävänsä lahjoihin tänä vuonna vähemmän rahaa kuin viime vuonna, ja vain 10 % aikoo käyttää rahaa viime vuotta enemmän. Ainoastaan yksi prosentti vastaajista ei aio käyttää lainkaan rahaa joululahjoihin.

Useimmiten joululahjoiksi ostetaan tänä jouluna tavaroita (46 % vastaajista), syötäviä lahjoja (40 %) sekä lahjakortteja (38 %). Tavaroiden osalta suosituimpia hankintoja pukinkonttiin ovat lelut, vaatteet, kirjat sekä kosmetiikka. Hinnan lisäksi tärkein kriteeri joululahjaostoksilla on kestävyys. Kotimaisuus korostuu valintakriteerinä vanhemmissa ikäryhmissä. Suosituimpia joululahjojen ostopaikkoja ovat tutkimuksen mukaan hypermarketit, joihin lahjaostoksille aikoo suunnata 58 % vastaajista.

”Kiinnostavaa oli myös, että jouluun valmistaudutaan tutkimuksemme mukaan hyvissä ajoin, ja lahjahankinnat aloitetaan tyypillisimmin jo kuukautta tai puoltatoista ennen joulua. Moni hyödyntää lahjaostoksissa erilaisia alennuskampanjoita – esimerkiksi Black Fridaysta joululahjoja suunnittelee hankkivansa 28 % vastaajista. Tässä taloustilanteessa mahdollisuus tehdä haluamansa lahjaostokset edullisempaan hintaan onkin varmasti monille erityisen tärkeää”, sanoo myyntijohtaja Päivi Hole S-ryhmän marketkaupasta.

Saman tutkimuksen mukaan jouluruoan ostamiseen taloudellisella tilanteella on vähemmän vaikutusta kuin joululahjojen ostamiseen. Tutkimukseen vastanneista suomalaisista hieman yli puolet arvioi voivansa valita jouluruokaostokset vapaasti tai melko vapaasti.

*Tutkimus joululahjojen ostamisesta jouluna 2022 toteutettiin 22.-29.9.2022 ja siihen vastasi yli 3000 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.


Kuvat: Antti Haataja, Osuuskauppa Hämeenmaa

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.