2.2.2012
S-ryhmän osuuskauppojen asiakasomistajien tietojen käsittelyssä noudatetaan tarkasti viranomaisten ohjeita ja niitä käytetään vain asiakkaiden hyväksi. Asiakastietoja ei myöskään luovuteta ulkopuolisille, ja tietosuojasta huolehditaan hyvin.
Tietosuojavaltuutettu toteutti viime syksyn aikana sataan yritykseen ulottuneen selvityksen, jossa selvitettiin kanta-asiakasjärjestelmien tietosuojaa. Markkinointijohtaja Risto Niemelän mukaan S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä ei ole selvityksen tulosten perusteella havaittu merkittäviä kehitystarpeita.
– Asiakasomistajarekisterin osalta asiat ovat meillä hyvin hoidettu, ja tietosuojavaltuutetun mukaan laajimpien järjestelmien ylläpitäjillä on hyvä tietämys lainsäädännön vaatimuksista.
S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmän taustalla ovat lain asettamat vaatimukset. Osuuskaupoilla on velvollisuus pitää yllä rekisteriä jäsenistään eli asiakasomistajistaan. Järjestelmää ei ole siis luotu markkinointia varten, vaan se on kiinteä osa osuustoiminnallista yritysmuotoa.
Osuuskauppojen asiakasomistajat myös hyötyvät siitä, että S-ryhmässä tiedetään, missä jäsenemme asuvat ja minkälaisia tottumuksia kullakin alueella on. Näin osuuskaupat pystyvät tuomaan palveluitaan sinne, missä niistä on puutetta, ja sopeuttamaan eri myymälöiden valikoimat alueen asiakasomistajien toiveiden mukaisiksi.
– Emme kuitenkaan tallenna yksittäisten asiakasomistajien tuote- tai tuoteryhmätasoisia tietoja asiakasomistajajärjestelmäämme. Ainoa poikkeus tästä on tilanne, jossa asiakas on itse hyväksynyt tuotteiden takuukuittitietojen yhdistämisen omiin henkilötietoihinsa ottamalla käyttöönsä erillisen takuukuittipalvelun, Risto Niemelä korostaa.
Liittyessään osuuskaupan jäseneksi asiakasomistaja ja hänen talouteensa kuuluvat lisätään S-ryhmän asiakasrekisteriin oman suostumuksensa perusteella. Asiakasomistaja voi sen jälkeen milloin tahansa kieltää S-ryhmän tai sen yhteistyökumppanin suoramarkkinoinnin, mutta osuuskaupan jäsenyyteen liittyvää asiakastietojen käsittelyä hän ei voi täysin estää. Jäsenyys luo velvoitteita myös asiakastietojen säilyttämiselle. Bonusta koskevien selvittelyjen vuoksi bonusostoja koskevia tietoja säilytetään kahden vuoden ajan ja osuusmaksuun liittyviä asiakastietoja on säilytettävä useita vuosia eroamisen jälkeen.
Vaikka S-ryhmän yhteistyökumppanit voivat tehdä suoramarkkinointia asiakasomistajille, ne eivät pääse käsiksi asiakasomistajien tietoihin. Tietoja käsittelevät vain vaitiolosopimuksen allekirjoittaneet S-ryhmän työntekijät.
Tällä hetkellä S-ryhmä profiloi osuuskauppojen asiakasomistajia varsin maltillisesti. Jotta markkinointi palvelisi asiakasomistajiamme mahdollisimman hyvin, sitä kohdennetaan jonkin verran esimerkiksi asiakasomistajan asuinpaikan, iän ja perhemuodon mukaan. Profiloinnin käsite on julkisessa keskustelussa kuitenkin melko epäselvä, joten S-ryhmä seuraa tarkasti keskustelun kehittymistä ja viranomaisten linjauksia asiassa.
S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteri n rekisteriseloste löytyy internetistä osoitteesta . Asiakasomistajajärjestelmästä kerrotaan lisäksi myös muun muassa S-kanavalla