S-ryhmä on tänäkin vuonna yksi T-Median ja Taloudellinen tiedotustoimisto TATin Vastuullinen kesäduuni -kampanjan pääyhteistyökumppaneista.
− Haluamme tarjota nuorille myönteisiä kesätyökokemuksia. Tämä koskee myös rekrytointia ja hakuprosessia. Saamme kymmeniä tuhansia hakemuksia vuosittain, mutta monet osuuskaupat ja S-ryhmän yritykset järjestävät pikahaastattelun ihan kaikille hakijoille. Lyhytkin hetki työhaastattelussa voi toimia rohkaisevana kokemuksena, henkilöstöjohtaja Susa Nikula SOK:lta kertoo.
Kesätyöpaikan saa yhteensä noin 13 000 nuorta. Tarkka määrä riippuu Tutustu työelämään ja tienaa -ohjelman toteutumisesta.
− Toivomme, että Kaupan liitto ja PAM pääsevät sopimukseen. Harjoitteluohjelman kautta tarjotaan arvokasta kesätyökokemusta kaikkein nuorimmille eli alle 18-vuotiaille koululaisille, joille työpaikan saaminen on ilman ohjelmaa vaikeampaa.
Myönteiset kokemukset työelämästä ehkäisevät syrjäytymistä
S-ryhmä on eniten nuoria työllistävä yritysryhmä Suomessa – neljännes s-ryhmäläisistä on alle 25-vuotiaita. Se tarkoittaa 10 000 nuorta vakituisessa työsuhteessa jokavuotisten kausiapulaisten lisäksi.
− Kaupan ala toimii siltana työelämään. S-ryhmä on juuri startannut yhdessä laajan kumppanijoukon kanssa Nuori Mieli Työssä -ohjelman, jossa haemme keinoja vahvistaa nuorten kiinnittymistä työelämään. Myönteiset ensikokemukset, perehdytys ja työelämätaitojen opettelun tukeminen ehkäisevät syrjäytymistä. Yhteiskunnan eri sektoreiden toimijoiden on osallistuttava ratkaisujen etsimiseen, yhdessä nuorten kanssa, Susa Nikula toteaa.
Lisätiedot:S-ryhmä, henkilöstöjohtaja Susa Nikula (SOK), p. 010 76 80260