S-ryhmä ennustaa: tänä vuonna tiedossa kaikkien aikojen leivontajoulu - S-ryhmä
luumujuustokakku

S-ryhmä ennustaa: tänä vuonna tiedossa kaikkien aikojen leivontajoulu

Moni haluaa tänä vuonna panostaa itse tehtyihin jouluherkkuihin, koska jouluun valmistautumiseen on tavallista enemmän aikaa. Koronavuosi on tuonut mukanaan leivontabuumin: esimerkiksi jauhojen myynti kasvoi S-ruokakaupoissa maalis-lokakuussa 24 %. Tänä vuonna nähtäneenkin esimerkiksi piparkakkutalojen kilpavarustelua sosiaalisessa mediassa. Myös mausteisista joululeivistä ennustetaan hittiä.

15.12.2020

Näitä Suomi leipoo – Yhteishyvä.fi:n suosituimmat joulun leivontareseptit

  1. Saaristolaisleipä
  1. Piparkakku-vaniljakierteet
  1. Pehmeä piparkakku
  1. Pipari-suklaakääretorttu
  1. Luumukääretorttu
  1. Suklainen jouluhalko
  1. Piparkakkujoulutortut
  1. Valkosuklaamutakakku
  1. Luumujuustokakku
  1. Suklaarusinakakku
  1. Luumumoussetortut
  1. Hedelmäkakku

Joulua vietettäneen tänä vuonna tavallista pienemmällä porukalla koronatilanteen vuoksi. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtajan Antti Oksan mukaan tämä saattaa johtaa kahteen suuntaan: oman perheen kesken saatetaan kantaa pöytään aiempaa enemmän valmiina ostettuja jouluruokia, mutta toisaalta lisääntynyt kotona olo on innostanut monia kokkailemaan, leipomaan ja panostamaan itse tehtyihin herkkuihin, mikä näkyy myös jouluvalmisteluissa. Esimerkiksi etätöitä tehdessä on oiva tilaisuus laittaa joululaatikot uuniin palaverien välissä ja odotella niiden kypsymistä kotikonttorilla.

Myös S-ryhmän myyntidata maalis-lokakuulta tukee jälkimmäistä väitettä, jonka mukaan jouluruokien valmistamiseen itse ryhdytään tänä vuonna aiempaa hanakammin. Useimpien tuoreiden elintarvikkeiden myynnissä on nähty korona-aikana kasvua, mutta valmisruoan myynti ei ole kasvanut aivan samaan tahtiin.

Koronakevät toi leivontabuumin, joka vahvistuu joulua kohden

Leivontaan käytettävien raaka-aineiden myynti lähti S-ruokakaupoissa kovaan kasvuun maaliskuussa alkaneen leivontabuumin ja kotona pysymisen seurauksena. Leivontaan käytettävien tuotteiden menekit kehittyivät parhaimmillaan kymmeniä prosentteja maalis-lokakuussa edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Esimerkiksi kasviöljyjen myynti kasvoi 20 %, kohotusaineiden (esim. leivinjauhe, kuivahiiva) 29 % ja leivontamausteiden (esim. kaneli ja kardemumma) 24 % edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Jauhojen myynti puolestaan kasvoi maalis-lokakuussa 24 %. Erilaisten jauholaatujen myyntivolyymien kehitystä tarkemmin tarkastellessa käy ilmi, että erityisesti pizzajauhot (+76%), erikoisvehnäjauhot (+40%), kaurajauhot (+74%), sämpyläjauhot (+57%) ja hiivaleipäjauhot (+59%) ovat olleet erittäin suosittuja. Leivonnan tuoteryhmien myynti tulee olemaan vilkasta myös joulun tienoilla.

Erityisesti suolainen leivonta on ollut keväästä asti pinnalla – esimerkiksi pizzoja, sämpylöitä ja juurileipää on leivottu suomalaiskodeissa runsaasti. Myös makeat leivonnaiset, kuten perinteiset pullat ja piirakat pitävät edelleen pintansa. Myös joululeivonnassa tullaan suosimaan perinteisiä klassikoita ja hittejä, kuten pipareita, joulutorttuja ja jouluisia kahvikakkuja.

”Piparileivonnassa tullaan näkemään taas loisteliaita ja värikkäitä koristeluita ja piparkakkutalorakennelmia. Erilaiset värikkäät leivontakoristelutuotteet, leivontasuklaat ja pähkinät ovatkin joululeivonnassa tärkeässä roolissa. Jouluna leivotaan myös erilaisia maustettuja leipiä, kuten saaristolaisleipää ja limppuja, ja tämän joulun hitiksi saattaakin nousta erilaiset maustetut joululeivät. Luvassa onkin kaikkien aikojen leivontajoulu”, Oksa sanoo.

Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tehdä alusta alkaen itse. S-ryhmän myyntitilastoista käy ilmi, että myös pakastetaikinoiden myynti on ollut hienoisessa kasvussa koronavuoden aikana.

Perinteet näkyvät joulupöydissä, mutta tarjonta monipuolistuu

Joulua on Suomessa vietetty tyypillisesti hyvin perinteisin menoin. Kinkun osuus joulupöydässä on kuitenkin viime vuosien aikana laskenut ja kalan osuus puolestaan noussut. Kinkunsyönnin vähenemisen taustalla on trendien lisäksi myös perhekokojen pieneneminen ja se, ettei joulukinkun viimeisiä rippeitä enää nykyään käytetä loppiaisen hernekeittoon.

Koronavuoden aikana lihan myynti on kuitenkin ollut kasvussa. Vaikka suurin osa kasvusta on tullut jauhelihan tyyppisistä, arkiruokaan sopivista tuotteista, myös pitkään laskussa olleen porsaanlihan myynti on kääntynyt hienoiseen, noin kolmen prosentin kasvuun maalis-lokakuun aikana.

”Tässä valossa näyttää siltä, että joulun kinkkukaupasta tulee edellisvuosia vahvempi. Toisaalta myös tuoreen kalan myynti on kasvanut tänä vuonna huomattavasti, joten myös erilaisia kalaruokia nähtäneen joulupöydissä runsaasti. Yksi tämän vuoden näkyvimmistä ruokatrendeistä on ollut sushi, jonka myynti S-ruokakaupoissa on kasvanut 10-kertaisesti. Voisiko suosiotaan kasvattanut sushia sopia myös joulupöytään uudistamaan tarjontaa”, Antti Oksa pohtii.

Kalatrendin ennustetaan jatkuvan myös vuodenvaihteessa ja kevättä kohden mentäessä, kun hyvinvointi ja terveelliset elämäntavat ottavat vallan.


Kuvat: Panu Pälviä / Yhteishyvä

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.