Kiinnostus ruuan tuottamia hyvinvointivaikutuksia kohtaan kasvaa jatkuvasti, ja siksi myös Radisson Blu Hotellit ovat keskittyneet kehittämään kokoustarjoilujen tuoteratkaisuja ja reseptiikkaa, joiden avulla voidaan auttaa ihmisten hyvinvointitavoitteita. Jaksamisen ja hyvinvoinnin kannalta on myös oleellista, millainen fiilis ruokailun yhteyteen voidaan tuottaa. Siksi myös värikäs ja inspiroiva esillepano on tärkeää.
- Halusimme tuoda kotimaiset raaka-aineet Brain Food -ruokavalion keskiöön, ja siksi lähdimme tänä vuonna tekemään yhteistyötä Satokausikalenterin kanssa. Vihannekset ja kasvikset ovat herkullisimmillaan juuri tiettyinä aikoina, ja haluamme osaltamme kannustaa ihmisiä nauttimaan kotimaisista mauista. Meille on tärkeää myös ruuan ja sen tuotannon ympäristövaikutusten jatkuva vähentäminen, mihin satokausiajattelulla voidaan vaikuttaa merkittävästi, sanoo Suomen Radisson Blu Hotellien Brand Manager Mika Riuttanen.
Brain Food -kokousruokatarjoilut elävät satokausien mukaan, ja kausimakuja kehitetään ja tuodaan mukaan kokoustarjontaan kuusi kertaa vuoden aikana. Lokakuun loppuun asti on tarjolla kotimaisista hedelmistä, juureksista ja kalasta loihdittuja makuelämyksiä.
- Tällä hetkellä kotimaiset omenat sekä päärynät ovat parhaimmillaan. Ne kannattaa nauttia kuorineen, koska suurin osa niiden sisältämistä ravintoaineista sijaitsee kuoressa tai sen läheisyydessä. Satokausiajattelua seuraamalla löytää aina uusia herkullisia ja terveellisiä vaihtoehtoja. Sesonkiajattelun sivutuotteena vähennät ruokavaliosi ympäristövaikutusta ja muokkaat monipuolisempaa ruokakulttuuria, vinkkaa Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjula.
- Terveyden kannalta tärkeät vitamiinit ja hivenaineet säilyvät lähellä tuotetuissa kasviksissa pöytään asti, sillä yleensä pitkät logistiikkaketjut ja varastointiajat heikentävät kasvisten laatua. Satokauden aikana kasvatetut kasvikset tarvitsevat myös vähemmän lannoitteita ja torjunta-aineita, joten niidenkin kehollemme aiheuttama kuormitus pienenee suosimalla sesongin mukaisia kasviksia, sanoo Satokausikalenterin toimitusjohtaja Natalia Salmela.