Osaamiskilpailun voitto meni Leppävaaran koululle Espooseen, joka ideoi tulevien Linnan juhlien menun uuteen uskoon. Kekseliäässä videossa oppilaiden suunnittelema ja valmistama, suomalaisiin ravitsemussuosituksiin ja kestävään kehitykseen perustuva, päivän ruokalista
tarjoiltiin presidenttiparille. Valtakunnallisten alkuerien perusteella loppukilpailussa kisailivat myös Kolin koulu Lieksasta ja Armfeltin koulu Salosta.
Osa nuorista tutustuu ruoan hintaan eka kertaa – myös hävikki ja kestävät valinnat kiinnostavat
Kolmen oppitunnin mittainen opetusmateriaali aktivoi oppilaita pohtimaan, mitä kestävyys tarkoittaa ruoka-arjessa ja ruokakaupassa asioidessa. Ruokavisan teemana oli Retki kauppaan, joka on Ruokatiedon ja S-ryhmän yhteistyönä syntynyt ja tykätty ruokakasvatuskonsepti ja joka vietiin nyt digimuotoon yläkouluille.
- Osalla yläkoululaisista ei ole aavistustakaan, mitä ruoka maksaa kaupassa. Oppilaat saattavat veikata, että 50 euroa riittäisi täysipainoiseen ruokaan kuukaudessa, osalla budjetti meni aivan överiksi. Ruoan hinnan käsittely on tärkeää kuluttajataitojen opettelua ja erityisesti ruokakuluista saimme aikaan hyviä keskusteluja oppimateriaalin perusteella, kertoo voittajaluokan kotitalousopettaja Leena Kaistinen Leppävaaran koulusta Espoosta.
- Arjen taitojen opettelulle on todellinen tarve. Kuluttajataitoja saatetaan opettaa omana irrallisena kokonaisuutena, mutta Retki kauppaan -malli nivoo opetettavia asioita yhteen. Ilmiöiden kautta lähestyminen innostaa havainnoimaan itse, tutkimaan ja kysymään ja ruokkii sitä kautta oppilaiden luontaista kiinnostusta. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä, mutta myös lisätä myönteistä suhtautumista ruokaan, kertoo Anni-Mari Syväniemi Ruokatiedosta.
Loppukilpailun oppimistehtävässä yläkoululaiset kertoivat, mistä kestävä ruoka-arki koostuu.
Oppilaat suunnittelivat ravitsemussuosituksiin ja kestävään kehitykseen perustuvan päivän ruokalistan. Valinnoissa korostuivat kotimaisuus, ruokahävikki, satokauden kasvikset ja marjat ja kotimainen kala sekä lähialueen tuotanto. Voittaja erottautui joukosta hyvin perustellulla, johdonmukaisella ja luovalla tehtäväkokonaisuudella, joka on hiottu muotoonsa saumattoman yhteistyön avulla.
Ruoan verkkokauppa osoittautui poikkeusvuonna osuvaksi teemaksi
Ruokavisan yhteistyökumppanina toimi tänä vuonna S-ryhmä ja painopiste opetusmateriaalissa oli ruoan verkkokaupassa. Oppilaat pääsevät tutustumaan vastuulliseen
kuluttamiseen ja kestävään ruoka-arkeen.
- Ruoan ostaminen on ollut kuluneena vuonna myllerryksessä. Ruokavisan painopiste ruoan
verkkokaupassa oli tänä poikkeuksellisena vuonna ajankohtaisempi kuin yhteistyön alussa osasimme aavistaakaan. Retki kauppaan -malli on tärkeää yhteistyötä fiksujen kuluttajataitojen opettamiseksi. Palaute nuorilta, kouluilta ja vanhemmilta on ollut innostunutta ja ruokakasvatusmalli varsin tervetullut, kertoo päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmästä.
S-ryhmä palkitsee Ruokavisan voittajajoukkueen julkaisemalla heidän kehittelemänsä ruokalistan miljoonia suomalaisia tavoittavassa Yhteishyvä-lehdessä. Lisäksi S-ryhmä tarjoaa voittajajoukkueelle lahjakortin kotimaisen ruoan ostamiseen S-ryhmän ruokakaupoissa. Myös MTK ry:n paikallisyhdistykset muistavat loppukilpailijoita tuotepalkinnoin.
Ruokavisa 2021 –osaamiskilpailun voittajajoukkueen valitsi ammattilaisraati. Tuomaristoon
kuuluvat:
opetusneuvos Marjaana Manninen Opetushallituksesta
toiminnanjohtaja Tarkko Nuutinen Kotitalousopettajien liitosta
tutkijatohtori Kristiina Janhonen Helsingin yliopistosta
ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen MTK ry:stä
Yhteishyvän sisältöpäällikkö Sanna Autio S-ryhmästä
ravitsemusterapeutti Soile Käkönen HKScanilta
toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi Ruokatiedosta
Ruokavisa on yläkouluille suunnattu ruokakasvatuksen opetuskokonaisuus – materiaalit vapaasti käytettävissä
Visan tavoitteena on tutustuttaa nuoret ruokaketjun vastuullisuuteen pellolta pöytään, lisätä arvostusta ruuantekijöitä kohtaan sekä vahvistaa nuorten osaamista vastuullisina kuluttajina. Visaan voivat osallistua kaikki Suomen yläkoulun opettajat opetusryhmiensä kanssa oppiaineeseen katsomatta. Ruokavisa on vakiinnuttanut asemaansa osana koulujen ruokakasvatusta, ja se käytiin tänä lukuvuonna jo 11. kertaa. Kaikkiaan Ruokavisa on tavoittanut yli 20 000 oppilasta kautta maan. Ruokavisan lähtökohtana on YK:n Kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda 2030 ja erityisesti sen vastuullisen kuluttamisen
tavoite.
Ruokavisan opetusmateriaalit ja visa ovat kaikkien vapaasti käytettävissä myös visa-ajan
jälkeen. Opetuskokonaisuuteen kuuluvat diasarjat tehtävineen ja videoineen löytyvät Ruokavisan opeoppaasta nimellä Retki kauppaan –opettajalle ja visan pääsee täyttämään Ruokavisan uudistuneella visasivulla
Lisätietoja:
Noora Laukkanen, ruokakasvatuksen asiantuntija, Ruokatieto Yhdistys ry, noora.laukkanen(at)ruokatieto.fi, p. +358 44 236 0039
Hanna Leppäniemi, viestintäpäällikkö, S-ryhmä, hanna.leppaniemi(at)sok.fi, p. +358 10 768 0534