Kuvateksti

Mitä löytyy asiakasomistajien ostoskasseista? Tutkijat selvittivät seitsemän eri tyyppiä

Vuonna 2016 yli 14 000 S-ryhmän asiakasta antoivat tutkijoille luvan tarkastella, millaista ruokaa he kaupasta valitsevat. Nyt Tampereen ja Helsingin yliopistojen tutkijat ovat analysoineet ostodatan, ja tyypittelivät 1,5 miljoonan asiointikerran ostokset seitsemäksi eri ostoskassityypiksi.

12.6.2018

Tunnistatko näistä piirteitä omista kauppareissuistasi?

Perinteistä kunnon ruokaa

Tässä taloudessa valmistetaan perinteistä kotiruokaa. Tähän kassiin poimittiin reiluja peruselintarvikkeita kuten perunaa, leipää, maitoa, juustoa, voita tai margariinia, hedelmiä ja vihanneksia, lihaa sekä tuoreena että valmisteina, makkaraa ja kahvileipää. Myös kalaa kuului tähän ostoskoriin joko tuoreena, savustettuna, suolattuna tai sillisäilykkeenä. Hedelmien ja vihannesten sekä kalan suosiminen viittaavat myös siihen, että ruokavalion terveellisyyteen kiinnitetään huomiota.

Heti syötävää vai nopeaa kokkausta?

Heti syötävää -tyyppinen ostoskassi keikkuu kiireisen kädessä. Kassista löytyi eineksiä, pikaruokia, pakasteruokia ja pakattuna tai palvelutiskillä myytäviä annosruokia. Kassi sisälsi myös maitoa, mehua, jogurttia, jälkiruokia, muroja ja mysliä.

Nopeaan ruoanlaittoon soveltuvassa ostoskassissa oli tuoretta lihaa tai kanaa, riisiä tai pastaa, pakastekasviksia ja kasvissäilykkeitä, kalasäilykkeitä sekä kastikkeita ja liemivalmisteita. Myös mausteet kuuluivat tähän kassiin, jonka antimista valmistunee kotitekoista, mutta nopeaa ruokaa puolivalmisteista ja tuoreesta lihasta tai kanasta. Ehkä myös reilummin maustettuna?

Terveystietoisen välipala

Terveystietoinen napostelija poimi mukaansa hedelmiä tuoreena ja kuivattuina, juureksia, kasvissäilykkeitä, pakastemarjoja, pähkinöitä ja siemeniä sekä hapanmaitotuotteita. Näistä tuotteista ei välttämättä valmisteta kokonaista ateriaa, vaan niitä nautittaneen välipaloina. Terveystietoisen valinta!

Leipojan kassi, valmista makeaa vai suoraan bileisiin?

Leipojan kassista kohosi pullantuoksu tutkijoiden nenään saakka! Kassi sisälsi voita tai margariinia, jauhoja, sokeria, kananmunaa, hilloa, mausteita, kahvia ja kaakaota.

Makea ostoskassi taas kieli yllättävästä juhlahetkestä tai makeannälästä. Sisällöstä löytyi keksejä, suklaata, karkkia, kahvileipää ja tupakkaa.

Seitsemännessä kassityypissä aisti juhlahumun. Bilekassiin poimittiin olutta, siideriä, limua sekä snacks- ja texmex-tuotteita. Mukavaa iltaa!

Tampereen ja Helsingin yliopistojen tutkimushankkeessa tutkitaan Suomessa ensimmäistä kertaa suomalaisten ostokäyttäytymistä. Ostodatan perusteella tutkitaan, miten esimerkiksi ikä, asuinalue, perhekoko, kaupassakäynnin ajankohta tai yhteiskunnalliset trendit vaikuttavat ostosten sisältöön. Asiakkailta on kysytty erikseen lupaa tietojen käyttöön tutkimuksessa.


Kuvat: S-Ryhmä

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.