Sokoksen tänä vuonna alkanut Löydä itsesi -markkinointikampanja saa uuden ulottuvuuden, kun Suomen menestynein ammattilaisvapaaottelija Makwan Amirkhani aloittaa Sokoksen markkinoinnin keulakuvana. Hänen tähdittämänsä markkinointikampanjan avulla Sokos haluaa nostaa esiin suomalaisten valinnanmahdollisuudet, perhearvot ja yhteisöllisyyden.
Yhteistyö alkaa Amirkhanin henkilökohtaisen tarinan esittelevällä lyhytelokuvalla ja jatkuu tavarataloketjun markkinoinnissa koko vuoden 2017 ajan. Ensimmäiset mainoskuvat Amirkhanista nähdään jo Sokoksen joulukuun kuvastossa.
Elämäntarina vakuutti Sokoksen
Makwan Amirkhani päätyi Sokoksen keulakuvaksi tavaratalon edustajien kuultua hänen elämäntarinansa. Siinä kiteytyy Sokoksen mukaan sisu ja asenne, jotka tavaratalo toivoisi kaikkien ottavan omakseen.
– Emme valinneet yhteistyökumppaniksemme kamppailu-urheilijaa tai maahanmuuttajaa, vaan suomalaisen, jolla on huikea elämäntarina. Sellaisen ihmisen, joka voi mielestämme toimia toivoa valavana esimerkkinä kaikille suomalaisille ja jonka takana Sokos voi ylpeänä seistä, toteaa SOK:n markkinointijohtaja Lauri Toivonen.
Hän pitää Makwan Amirkhania yhtenä rajat rikkovista suomalaisista mielipidevaikuttajista, jonka tahtoa, osaamista ja näkemystä arvostetaan myös kansainvälisillä foorumeilla.
Tavoite: paras ja tyylikkäin vapaaottelija
Makwan Amirkhani toteaa olevansa ylpeä sekä Löydä itsesi -lyhytelokuvasta että uudesta roolistaan Sokoksen keulakuvana. Yhteistyö merkkivaatteista tunnetun tavaratalon kanssa tuntuu hänestä luonnolliselta.
– Vaikka hyvinvointi ei olekaan ulkonäöstä kiinni, myös pukeutuminen ja tyyliasiat ovat minulle tärkeitä. Haluan olla paitsi paras, myös tyylikkäin vapaaottelija, ja siinä yhteistyö Sokoksen kanssa auttaa kummasti, Amirkhani toteaa.
Vapaaottelu on eräs nopeimmin suosiotaan kasvattavista urheilulajeista maailmassa ja Makwan Amirkhani yksi maailman parhaista vapaaottelijoista.
– Pääsemme tekemään Sokoksen kanssa historiaa, sillä tämä on vapaaottelun ja kamppailu-urheilun parissa ensimmäinen tämän kokoluokan kotimainen yhteistyösopimus. Se tuo lajia suuren yleisön tietoisuuteen ja mahdollistaa samalla minulle keskittymis- ja harjoittelurauhan seuraavaa ottelua varten, Amirkhani kiittää.
Moderni suomalainen kampanja
Ensi vuonna alkava mainoskampanja on hyvin Sokoksen ja Amirkhanin näköinen – kansainvälinen ja moderni suomalainen.
– Kuvat, tunteet ja tv-mainokset henkivät maailmanmestariksi tähtäävän vapaaottelijan värikästä persoonaa, ja niistä välittyy hyvin hänen oma tyylinsä. Uskon, että Makussa on potentiaalia jopa koko kansan tiedostamaksi muoti- ja tyyli-ikoniksi, SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjujohtaja Mika Laakso kuvailee Sokoksen uutta keulakuvaa ja hänen ympärilleen rakennettavaa markkinointia.
Katso Makwan Amirkhanista kertova Löydä itsesi -lyhytelokuva täältä.
Kuva: Antti Rastivo / Sherpa