S-ryhmä edistää omilla tavoitteillaan kestävää pakkaamista, kuten pakkausten kierrätettävyyttä, uudelleen käytettävyyttä ja kierrätysraaka-aineen käyttöä. Osuuskaupparyhmä on sitoutunut myös kansainvälisen Ellen MacArthur -sitoumuksen kautta muovin kiertotalouden edistämiseen. Sitoumuksen olennaisimpia tavoitteita ovat muun muassa turhan muovin välttäminen ja kierrätettävyyden parantaminen. Sitoumuksen avulla edistetään myös muovin uudelleenkäyttöä, mikä vähentää neitseellisen muovin tarvetta pakkauksissa.
Tänä vuonna S-ryhmän olemassa olevia sitoumuksia täydennettiin uudella muovinvähennystavoitteella Ellen MacArthur -sitoumukseen. S-ryhmän tavoitteena on vähentää neitseellisen muovin määrää 20 prosenttia päivittäistavarakaupan omien tuotemerkkien pakkauksissa ja muovikasseissa vuoden 2025 loppuun mennessä vuoteen 2018 verrattuna. S-ryhmän omia tuotemerkkejä ovat esimerkiksi Rainbow ja Kotimaista.
Työtä tavoitteen eteen tehdään jatkuvasti, ja neitseellistä muovia on korvattu kierrätysmuovilla jo nyt yli viidessäkymmenessä S-ryhmän omien merkkien tuotepakkauksessa. Myös S-ryhmän myymissä muovikasseissa kierrätysmuovin osuutta nostettiin jo viime vuonna merkittävästi, 66 prosentista 88 prosenttiin.
”Esimerkiksi kaikki Rainbow-pyykinpesuaineet ovat nyt pakkauksissa, joissa on hyödynnetty kierrätysmuovia. Kierrätysmuovia käytetään jo tällä hetkellä myös muissa päivittäiskäyttötavaratuotteiden pakkauksissa, kuten vanujen ja astianpesuaineiden pakkauksissa. Myös muun muassa mehujen pakkauksissa käytetään kierrätysmuovia. Esimerkiksi Rainbow’n appelsiinitäysmehun sekä Mehustamo-sarjan mehujen ja smoothieiden pullot on valmistettu suurimmaksi osin kierrätysmuovista, minkä lisäksi ne ovat pantillisia”, kertoo vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.
Neitseellisen muovin kulutus kääntynyt laskuun
Tuorein Ellen MacArthur -muovisitoumuksen raportti julkaistiin tiistaina 16.11. Sen mukaan neitseellisen muovin kulutus pakkauksissa on vuosikymmenten huiman nousun jälkeen kääntynyt maailmanlaajuisesti laskuun. Vuodesta 2019 vuoteen 2020 pudotus on ollut 1,2 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 0,6 prosenttia.
Raportti korostaa myös sitä, että bränditalojen ja kauppaketjujen asettamien vähennystavoitteiden arvioidaan johtavan neitseellisen muovin käytön vähenemiseen noin 19 prosenttia vuosien 2018 ja 2025 välillä. Tämä vähentäisi uuden muovin tuotantoa noin kahdeksan miljoonaa tonnia.
Tähänastinen edistys on saavutettu etupäässä uusiomuovin käyttöä lisäämällä. Tämä ei kuitenkaan raportin mukaan riitä ratkaisemaan muoviongelmaa, vaan lisäksi on keskityttävä vähentämään muovin käyttöä yksittäispakkaamisessa.
Vapaaehtoisilla toimilla on ollut iso edelläkävijärooli havainnollistaessaan sitä, mikä on suuressa mittakaavassa mahdollista. Useat maat ja yritykset tukevat kuitenkin raportin mukaan kansainvälistä sopimusta muovisaasteen vähentämiseksi, eivätkä ne usko vapaaehtoisten sitoumusten yksistään riittävän.