Kaupan korttijärjestelmät puhuttavat jälleen - S-ryhmä
Kuvateksti

Kaupan korttijärjestelmät puhuttavat jälleen

Kaupan korttijärjestelmät nousevat säännöllisesti julkisuuteen, mikä on ymmärrettävää. Yli kolme ja puoli miljoonaa korttia, kuten S-ryhmällä, herättää myös kysymyksiä: mihin kerättyjä tietoja oikein käytetään?

7.3.2013

Samalla kun asiakas vilauttaa S-Etukorttiaan kassalla, siitä jää jälki kaupan asiakasrekisteriin. Tämä on tuskin kenellekään bonuslaskelmaansa tutustuneelle yllätys. Viimeisimmät ostot, bonustapahtumat ja bonusostokertymän, voi toimipaikoittain tarkistaa lähes reaaliajassa verkosta Omalta S-kanavalta.

Avoimuus on S-ryhmän linjaus tässäkin asiassa. S-ryhmä ylläpitää asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriä, johon se tallentaa tietoja osuuskaupan jäsenistä. Tätä edellyttää jo osuuskuntalaki. Lisäksi rekisterissä on tietoja jäsenten talouksiin kuuluvista perheenjäsenistä, joilla on käytössään S-Etukortit.

Asiakasomistajarekisteriin tallennetaan myös tiedot Bonukseen oikeuttavista ostoista, jotta Bonus voidaan maksaa joka kuukausi. Lisäksi näitä tietoja käytetään etujen ja palvelujen kehittämiseen sekä viestinnän kohdentamiseen.

Jokainen asiakasomistaja voi käydä tarkistamassa tietonsa Omalta S-kanavalta ja tarvittaessa tehdä tietoihin myös muutoksia. Sieltä voi myös tilata haluamiensa ketjujen uutiskirjeitä eli ajankohtaisia etuja suoraan sähköpostiin.

Toimipaikkoja ja liiketoimintaa kehitetään myös ostokäyttäytymisen perusteella

S-ryhmässä tehdään paljon työtä, jotta onnistuisimme mahdollisimman hyvin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja odotuksiin. Tähän työhön hyödynnetään ostotietoja ja erilaisia tilastotietoja. Näitä tietoja käsitellään isoina massoina ja siten, että niistä ei voida tunnistaa yksittäisiä asiakkaita.

Käytännössä alueen asiakkaiden ja ostotietojen analysointi näkyy asiakasomistajille esimerkiksi niin, että saman ketjun eri yksiköissä voi olla toisistaan poikkeavat valikoimat. Erilaisille asiakasryhmille voidaan lähettää myös erisisältöistä markkinointiviestintää. Tätä itse asiassa useat asiakasomistajat ovat tutkimusten perusteella myös toivoneet.

Emme myy asiakastietoja ulkopuolisille

S-ryhmä ei myy eikä luovuta asiakasomistajien rekisteritietoja S-ryhmän ulkopuolisten käyttöön. Myös yhteistyökumppaneiden markkinointi asiakasomistajille tehdään yhteistyössä S-ryhmän kanssa ilman rekisteritietojen luovuttamista.

Tarkemmin S-ryhmän asiakasomistajajärjestelmässä käsiteltävät tiedot on kerrottu S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasjärjestelmän henkilörekisteriselosteella. Rekisteriseloste löytyy osoitteesta www.s-kanava.fi/rekisteriseloste.

Sinulla on myös oikeus tarkistaa, mitä tietoja S-ryhmä on tallentanut sinusta asiakas- ja asiakasomistajarekisteriinsä. Tarkemmat ohjeet löydät täältä: Omien rekisteritietojen kysely.

Lisätietoja: UKK/asiakasomistajuus


Kuvat: S-Ryhmä

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.