Rainbow 350G Mozzarellapizza Pakaste

Junapizzojen hiilikuorma on kolmanneksen kevyempi

S-ryhmän italialaiset pakastepizzat ovat kulkeneet jo yli puoli vuotta pääosan matkastaan rekkojen sijasta junakyydillä. Siirtyminen rekkakuljetuksista junarahtiin on leikannut kolmanneksen pizzakuljetusten hiilipäästöistä.

12.11.2021

Inex Partners aloitti Italpizzan tuottamien Rainbow-pakastepizzojen junakuljetukset viime huhtikuun alussa, kun logistiikkayhtiö Schenker pystyi tarjoamaan kilpailukykyiseen hintaan thermotrailerien junakuljetuksia Italiasta Saksan Travemündeen. Sieltä ne jatkavat rahtilaivalla Suomeen.

- Näiden pakastepizzojen junakuljetusten kohdalla hiilipäästöt ovat pudonneet noin kolmanneksen. Ainakin toistaiseksi kokemukset kuljetuksista ovat olleet hyviä. Tuleva talvi lumimyrskyineen sitten näyttää, toimivatko junakuljetukset luotettavasti läpi vuoden, Inex Partnersin tuontiliikenteenhoitaja Tuomo Perttilä kertoo.

Perttilän mukaan junakuljetuksissa on paljon muitakin etuja kuin ilmastopäästöjen väheneminen. 

- Keski-Euroopassa ja etenkin Itävallassa on nykyään paljon ajorajoituksia ja tieveroja, joten rahti liikkuu sutjakammin ja kustannustehokkaammin junalla. Myös kuormien kokoa on voitu osin kasvattaa.

Italiasta on jo parikymmentä vuotta tuotu junalla kuivatavaraa, mutta thermotrailerien käyttö pakastepizzojen tuonnissa testaa nyt sitä, miten kuljetukset luontuvat myöhästymisille herkempien tuotteiden kanssa.

- Pakasteet sopivat hyvin tällaiseen pilottiin, koska päivän tai parin myöhästyminen ei vielä haittaa. Esimerkiksi juustojen ja joidenkin vihannesten laatu voisi myöhästymisistä jo kärsiä.

Italpizzan pakastepizzoja saapuu S-ryhmälle viikossa yhden tai kahden thermotrailerin verran. Kuluttajapakkauksissa laskettuna pizzoja on siis reilun puolen vuoden aikana tuotu lähemmäs 1,5 miljoonaa kappaletta.

Pakastepizzojen tuontipilotista haetaan kokemuksia nyt vuoden verran ennen uusia laajennuksia. 

- Seuraavana vuorossa voisivat olla jotkin tuoretuotteet kuten vaikkapa tuorepastat. Ne kestävät parin päivän viivästyksen kuljetuksessa ilman, että myyntiaika jää liian lyhyeksi myymälöissä, Inex Partnersin tuontipalvelupäällikkö Anu Vuorio arvioi.

Junakuljetuksia on lähiaikoina tarkoitus pilotoida myös espanjalaisten appelsiinien kuljetuksissa. Valenciassa lastattu traileri matkaa jatkossa junalla Barcelonasta Travemündeen, jossa se siirtyy laivaan. Espanjan ja Saksan välillä muutos pudottaa pois puolet hiilipäästöistä.


Kuvat: SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.