Ilana siirtyi ravintolasta jeesaamaan ruoan verkkokauppaa – ”Jos tuote on loppu, soitamme asiakkaalle” - S-ryhmä
Ilana Kurikka työskentelee väliaikaisesti Itäkeskuksen Prisman Kauppakassi-palvelussa.

Ilana siirtyi ravintolasta jeesaamaan ruoan verkkokauppaa – ”Jos tuote on loppu, soitamme asiakkaalle”

HOK-Elanto sulki maaliskuussa kaikki 82 ravintolaansa toistaiseksi koronan vaikutusten takia. Uudellamaalla toimivien ravintoloiden työntekijät siirtyivät osuuskaupan ruokakauppoihin lisätyövoimaksi. He ovat olleet suurena apuna esimerkiksi hyllyttämässä tuotteita tai keräämässä moninkertaistuneen ruoan verkkokaupan tilauksia.

1.7.2020

Helsinkiläisen Chico’s Viikin vuoroesimies Ilana Kurikka oli satojen muiden HOK-Elannon ravintoloiden työntekijöiden lailla aivan uudenlaisen tilanteen edessä, kun oma työpaikka sulki ovensa toistaiseksi. Korvaava työ ”koronasulun” yli löytyi kuitenkin pian Prisma Itäkeskuksesta ruoan verkkokaupan palveluksesta.

Väliaikaisessa työssään Ilana on pääasiassa kerännyt asiakkaiden Foodie.fi-verkkopalvelussa tekemiä tilauksia. Pesti on Ilanan mieleen, sillä myös tässä työssä hän saa olla tekemisissä ihmisten kanssa.

– On mahtavaa, kun asiakkaan saa tehtyä iloiseksi. Palvelua arvostetaan, silloinkin, kun asiakkaan tilaama tuote on loppunut ja soitamme hänelle, että voimmeko valita tilalle jonkin toisen tuotteen. Se soitto, henkilökohtaisuus, ilahduttaa monia. Nautin myös siitä, että tässä työssä saa tehdä ja mennä kovaa vauhtia!

Ruokatilauksia yhteisöllisesti

Maaliskuussa yhdessä yössä uusiin mittoihin kasvanut S-ryhmän ruoan verkkokaupan kysyntä asetti resurssit hyvin tiukille. Jonot on saatu purettua avaamalla uusia tilausikkunoita Foodie.fi-verkkopalveluun sekä lisätyövoimalla, jota Ilanakin edustaa. Itäkeskuksen Prismassa ruoan verkkokaupan käytössä olevat tilat ovat silti jääneet pieneksi.

– Olemme työskennelleet nyt jonkin aikaa kolmessa vuorossa, jotta tilat riittäisivät tällä henkilöstömäärällä. Toukokuussa alkanut yövuoro helpottaa työtämme lisäksi niin, että se kerää valmiiksi aamun ensimmäisenä toimitettavat tilaukset, Ilana kertoo.

Kimppatilaukset usean henkilön tai perheen kesken ovat yleistyneet. Osa tilauksista on huomattavan suuria.

– Myös omassa naapurustossani olen huomannut, että ikäihmiset ovat koonneet ruokaostokset yhteen tilaukseen, ja niiden saavuttua he jakavat tuotteet pihalla keskenään, Ilana naurahtaa.

Hyötyä työntekijälle ja -antajalle

Ravintolat ovat hiljalleen aukeamassa kesäkuusta alkaen. Voisiko Ilana ajatella työskentelevänsä kaupassa jatkossakin?

– Perehdytys työhön ja koko työporukka täällä on ollut tosi hyvä. Kukaan ei odottanut, että osaan heti kaiken. Voisin jäädä Prismaan pidemmäksikin aikaa, vähintään siihen saakka, että oma ravintola aukeaa, Ilana miettii.

Ilana kehuu HOK-Elantoa siitä, että ravintola-alan ammattilaiselle järjestyi korvaavaa työtä myymälöistä.

– Lomautus ja kotona neljän seinän sisällä oleminen olisi ollut minulle rankkaa. Korvaava työ on hienoa mukautumista poikkeusaikaan ja omasta porukasta huolta pitämistä. Tästä on hyötyä molemmille osapuolille.


Kuvat: Tuukka Mielonen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.