Verkkokauppaa kehitetään ketterästi yhteen hiileen puhaltamalla - S-ryhmä

Ässäduunissa

Verkkokauppaa kehitetään ketterästi yhteen hiileen puhaltamalla

Verkkokaupan myyntipäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus

Mika Niemelä

30.3.2021

Prisma Foodie etusivu

Toimin S-ryhmässä marketkaupan ketjuohjauksessa verkkokaupan myyntipäällikkönä ja vastuullani ovat prisma.fi ja kodinterra.fi -verkkokaupat. Aloitin tehtävässä vuonna 2019 syksyllä eli tätä kirjoittaessani olen ollut töissä SOK:lla hieman yli 1,5 vuotta. Aika on mennyt siivillä monenlaisten mielenkiintoisten tehtävien parissa.

Tullessani tähän rooliini työtehtävä oli täysin uusi ja otti aikansa, että rutiinit ja toimintamallit alkoivat muodostua. Tykkään kovasti siitä, että pystyin ja pystyn yhä vaikuttamaan paljon työni sisältöön ja monessa kohtaa jopa rakentamaan tyhjältä pohjalta tapoja kehittää verkkokaupan myyntiä sekä markkinointia yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

Olen kaikkiaan työskennellyt verkkokaupan parissa nyt hieman alle 10 vuotta ja kaupan alalla yli 20 vuotta. Monenlaisten työtehtävien jälkeen on pakko todeta, että verkkokauppatehtävät ovat itselleni olleet ylivoimaisesti kaikkien mielenkiintoisinta antia työuralla. Osasyynä tähän varmasti on se, että olen jo pienestä asti kiinnostunut teknologiasta, ja haluan ymmärtää ja osata hyödyntää sitä omassa elämässäni mahdollisimman paljon. Mielestäni verkkokauppatyössä pärjäämisessä yhtenä tärkeänä tekijänä onkin, että kokee teknologiat kotoisana aihealueena.

Ketterää myynnin kehittämistä ja digimarkkinointia

Aloitimme SOK:lla tammikuussa 2021 uuden ketterän toimintamallin, joka koskee koko verkkokauppaliiketoimintaa. Minun vastuullani toimintamallissa on marketkaupan käyttötavaraverkkokauppojen asiakashankintatiimin vetäminen sales lead -roolissa. Tiimimme vastaa prisma.fi ja kodinterra.fi -verkkokauppojen myynnin kehittämisestä sekä digimarkkinoinnista. Tiimimme on vielä melko kompakti, mutta olemme silti jo päässeet hyvin vauhtiin toiminnan kehittämisessä. Heti uuden toimintamallin käynnistyessä aloitimme ensimmäisen Digital Merchandiser -roolin rekrytoinnin, minkä tarkoituksena on lisätä resursseja aktiivisen myynnin kehittämisen saralla. Kyseessä on aivan uusi rooli meidän verkkokauppatekemisessämme ja odotukset roolilta ovat luonnollisesti kovat.

Olemme merkittävästi lisäämässä aktiivisuutta myynnin tekemisessä ja kehittämisessä jo tämä kevään aikana. Sen sijaan, että keskittyisimme vain ongelmien ratkomiseen reaktiivisesti, on tarkoituksemme alkaa toimimaan yhä ennakoivammin ja tuoda uudenlaista otetta verkkokaupan kaupallisuuteen, jotta pystymme tuottamaan parempaa asiakaskokemusta. Käytännössä tämä tarkoittaa uusien työkalujen käyttöönottoa, toimintamallien hiomista, sidosryhmien kanssa aktiivista yhteydenpitoa ja ylipäänsä jatkuvaa havainnointia, mitä ympärillä tapahtuu. Käytäntö on jo nyt osoittanut sen, että olemalla aktiivinen ja tekemällä määrätietoisesti myynnin ja markkinoinnin kehittämisen toimenpiteitä, tuloksia syntyy lähes välittömästi.

Suuren mittakaavan verkkokaupan uudistus

Toinen merkittävä asia, joka myös vaatii paljon työaikapanostusta, on verkkokauppojemme uudistaminen, joka on parhaillaan käynnissä. On mahtavaa saada olla mukana Suomen mittakaavassa erittäin isossa muutostyössä ja siten saada ainutlaatuista kokemusta suuren mittakaavan verkkokauppakehittämisestä. Erityisen innossani olen siitä, että muutostyön edetessä asiointikokemus verkkokaupoissamme tulee paranemaan ja siten pystymme palvelemaan asiakkaamme yhä paremmin verkossa.

Verkkokaupassa myynnin parissa työskentely on aina hektistä ja vaatii jatkuvaa valppautta. Työpäivät ovat kiireisiä, usein myös palaverien täyteisiä, mutta todella monipuolisia sisällöltään. Onneksi tätä kaikkea ei tarvitse tehdä yksin vaan yhdessä oman ja muiden tiimien kanssa viedään verkkokauppaa eteenpäin ja kehitetään myyntiä. Meillä on laajaa osaamista useilla eri osa-alueilla, joten itse olen aina kokenut, että erilaisiin tarpeisiin saa aina apua työkavereilta. Tavoitteet verkkokaupan kehittämisen osalta ovat kovia ja itse uskon, että osaavalla, motivoituneella ja yhteen hiileen puhaltavalla porukalla niihin myös päästään.


Kuvat: SOK

Verkkokaupan myyntipäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus

Mika Niemelä

Verkkokaupan myyntipäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus

Vastuulla marketkaupan käyttötavaraverkkokauppojen asiakashankintatiimin vetäminen sales lead -roolissa. Tiimi vastaa prisma.fi ja kodinterra.fi -verkkokauppojen myynnin kehittämisestä sekä digimarkkinoinnista.

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.