Ässäduunissa
Verkkokaupan tulevaisuutta tekemässä
26.1.2021
Kariantti Laitala, Manager, Continuous Services
Aloitin SOK:lla IT-palvelupäällikkönä helmikuussa 2020. Olen työskennellyt pitkään tietoliikennealalla ja minua kiinnosti toimialan vaihto. S-ryhmä vaikutti mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Suomessa ei ole montaa yritystä, jotka toimivat näin monella liiketoiminta-alueella kuin S-ryhmä. Lisäksi SOK on yksi Suomen suurimmista IT-taloista, joten oli mielenkiintoista aloittaa uudessa roolissa SOK:n IT ja digikehitys -yksikössä (ITD).
Kehittämistä ja kehittymistä
Tällä hetkellä siirrämme palveluita nopeammin pilveen, otamme palveluiden kehitysvastuuta enemmän itsellemme ja tuomme nopeammin uusia palveluita kuluttajien käyttöön. Se edellyttää työtapojen muuttamista ketterämmiksi ja panostamista yhteistyöhön liiketoiminnan kanssa, jotta voidaan varmistaa laadukkaiden palveluiden julkistaminen kuluttajille.
SOK IT ja Digikehitys - yksikkö on mielenkiintoinen työympäristö, jossa on mahdollisuus kehittyä ja tuoda esille omaa kokemustaan. Kehittymistä tapahtuu, koska parannamme jatkuvasti toimintaamme ja kartoitamme uusia työkaluja ja tekniikoita, jotka auttavat meitä toimimaan ketterämmin.
Verkkokauppakehitystä tiimityönä
Minun vastuulleni kuuluu S-ryhmän verkkokauppa-alueelle kuuluvia järjestelmiä. Huolehdin, että järjestelmät toimivat virheettömästi ja vastaan palvelun päivittäisestä operatiivisesta toiminnasta pääprosessien, kuten häiriö- ja jatkuvuudenhallinnan, osalta. Näiden lisäksi tehtäviini kuuluvat kustannusseuranta mukaan lukien budjetointi, kumppaniohjaus ja palvelun jatkuvuuden prosessien kehittäminen.
Työskentelemme moniosaajatiimeissä ”Squadeissa”, jotka koostuvat devaajista, liiketoiminnan edustajasta, palvelumuotoilijasta ja operoinnin edustajasta. Oman tiimin lisäksi meillä on erilaisia virtuaalitiimejä, jotka erikoistuvat eri osa-alueisiin. Itse esimerkiksi fasilitoin vastuualueelle liittyvää monitorointi ja lokitus -virtuaalitiimiä, jossa sovitaan järjestelmiin liittyvistä monitorointi- ja lokituskäytänteistä.
Meillä on myös ITD-organisaatiotasoisia virtuaalitiimejä ja workshoppeja, joissa esimerkiksi sovitaan kehitysmenetelmien parhaista käytännöistä tai miten meidän tulisi tuottaa valvonta- ja lokihallinta-alustapalveluja. Näihin on mahdollisuus osallistua ja ne ovat hyvä tapa vaikuttaa, miten meillä tehdään asioita ja oppia samalla uutta.
Monipuolista työtä hyvässä työyhteisössä
Työpäivät ovat monipuolisia, ja totta kai tässä roolissa myös palaveritäyteisiä. Työhön kuuluu paljon operatiivista seurantaa, mutta myös paljon palvelun ja ylläpitoprosessien kehittämistä. Kehittämistä teemme yleensä workshoppien kautta, ryhmissä tai itsenäisesti riippuen tilanteesta. Työkavereilta saa aina sparrausapua, jos tuntuu, ettei pääse asian kanssa yksin eteenpäin.
Lisäksi on mahdollisuus käydä kentällä tutustumassa ja havainnoimassa, miten järjestelmät ja ratkaisut toimivat. Itse kävin tutustumassa melko pian tehtävässä aloittamisen jälkeen ruoan keräilyyn myymälässä. Olen myös positiivisesti yllättynyt, kuinka vähän aikaa kuluu sähköpostien kirjoittamiseen. Hyvinkin usein asiat hoidetaan muita kanavia pitkin kuin sähköpostin kautta.
Työkavereita on myös kehuttava. Ilmapiiri työkavereiden kesken on avoin ja asioista on helppo keskustella. Lisäksi työkaverit ovat aina valmiina auttamaan. Tämä ei rajoitu pelkästään oman tiimiin tai organisaatioon. Apua saa helposti myös oman organisaation ulkopuolelta.
Mielestäni työskentely SOK IT ja Digikehitys -yksikössä on hyvin monipuolista ja kiinnostavaa. Työhön tuo haastetta ja mielenkiintoisuutta muutosprosessin alkuvaihe. Vaikka paljon on hyviä asioita tehty ja toiminta on jo ketterämpää, niin silti on paljon tehtävää. Minusta on hienoa päästä mukaan vaikuttamaan, miten meillä SOK:lla tehdään jatkossa palveluita asiakkaille ja toimitetaan järjestelmiä liiketoimintojen käyttöön. Lisäksi S-ryhmän henkilöstöedut ovat hyvät ja niitä on tullut käytettyä ahkerasti.
Kuvat: SOK