Näkökulma
S-ryhmän puuvillatavoite etenee: jo yli 60 % omien merkkien puuvillatuotteista kestävämmin tuotettuja
21.4.2023
Anni Loukaskorpi
Prisman vaateosastolla kulkiessaan huomaa nopeasti, että monessa vaatteessa roikkuu tuotteen vastuullisuudesta kertovia riippulappuja. Taustalla on S-ryhmän puuvillalinjaus: tavoitteenamme on, että vuoden 2025 loppuun mennessä omien merkkien (mm. House, Ciraf, Actuelle) ja oman maahantuonnin pukeutumisen ja kodin tuotteissamme käytetään ainoastaan vastuullisesti tuotettua puuvillaa, eli luomua, kierrätettyä, Reilun kaupan tai Better Cotton -aloitteen mukaista.
On ollut ilo nähdä, kuinka organisaatiossamme ja tavarantoimittajiemme keskuudessa on tehty töitä yhteisen tavoitteen eteen, ja vastuullisesti tuotetun puuvillan määrä tuotteissamme onkin kasvanut merkittävästi.
Vuoden 2022 lopulla omien merkkien ja oman maahantuonnin tuotteissamme käytetystä puuvillasta jo 61 % oli vastuullisesti tuotettua. Tästä suurin osa, liki 76 %, hankittiin Better Cotton -vastuullisuusaloitteen kautta. Lähes 24 % puuvillasta oli GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa. Näiden lisäksi S-ryhmän ruokakaupoissa myydään Reilun kaupan puuvillakasseja.
Eri sertifikaatit edellyttävät niin ympäristövastuun kuin sosiaalisenkin vastuun kriteerien toteutumista, minkä lisäksi sertifioitujen materiaalien ja tuotteiden ostoa ja myyntiä tulee pystyä seuraamaan. Tästä syystä tavarantoimittajamme ovat avainroolissa puuvillatavoitteen edistämisessä. Valmistustehtailla kriteerien toteutumista valvotaan säännöllisesti kolmannen osapuolen tarkastuksilla.
Better Cotton -aloitteen kautta voimme tukea viljelijöitä kohti kestävämpiä toimintatapoja
S-ryhmä on ollut jäsenenä kestävämpää puuvillantuotantoa edistävässä Better Cotton -aloitteessa jo vuodesta 2019, ja tavoitteenamme on yhä nostaa aloitteen kautta ostetun puuvillan määrää. Puuvillaostojemme perusteella maksamme vuosittain maksun, joka ohjataan viljelijöiden tukemiseen puuvillatuotannon alkuperämaihin.
Better Cotton -aloitteen keskiössä ovatkin juuri puuvillanviljelijät. Tavoitteena on kouluttaa viljelijöitä ja edistää kestävämpiä viljelytapoja, kuten fiksua veden ja kemikaalien käyttöä, sekä parantaa viljelijöiden oikeuksia, toimeentuloa ja hyvinvointia. Jo 20 % maailman puuvillantuotannosta on Better Cotton -periaatteiden mukaisesti tuotettua puuvillaa, yhteensä 26 eri maassa.
Better Cotton -puuvilla ei ole jäljitettävissä yksittäisiin tuotteisiin, vaan puuvilla hankitaan massatasejärjestelmän (Mass Balance) kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että Better Cotton -periaatteiden mukaisesti kestävämmin viljelty puuvilla voi sekoittua tavanomaiseen puuvillaan toimitusketjussa. Toimitusketjun yhteisen seurantajärjestelmän avulla varmennetaan, että alun perin Better Cotton -periaatteiden mukaisesti viljeltyä puuvillaa ei koskaan myydä enempää, kuin mitä viljelijät ovat tuottaneet.
Yhä kokonaisvaltaisempaa vastuullisuustyötä
Tekstiilien vastuullisuus puhututtaa paljon ja hyvä näin. Globaali tekstiilituotanto on lähes tuplaantunut vuosien 2000 ja 2015 välillä ja vaatteiden kulutuksen on arvioitu vain kasvavan. Samalla suurin osa käytetyistä vaatteista päätyy jätteeksi. EU:n vuosi sitten julkaiseman tekstiilistrategian tavoitteena on pyrkiä kestävämpään suuntaan ja kohti tekstiilien kiertotaloutta. Myös meillä S-ryhmässä pohditaan tekstiilien vastuullisuustyötä yhä kokonaisvaltaisemmin. Keskeisinä tavoitteina on edistää toimitusketjun läpinäkyvyyttä, kiertotalouden malleja kuin myös tuotannon ja raaka-aineiden ympäristövastuullisuutta ja työntekijöiden oikeuksia. Puuvillalinjauksemme on tässä kokonaisuudessa yksi tärkeä työkalu.
Kuvat: Anni Loukaskorpi
Anni Loukaskorpi
Marketkaupan vastuullisuuspäällikkö
SOK