Näkökulma
Henkilöstöjohtaja Susa Nikula: Pandemian toisella puolella siintää vahvempi kulttuuri
24.4.2020
Susa Nikula
Tunnemyrsky. Siinä sana, joka minulle tulee mieleen, kun kysytään COVID-19-koronaviruspandemian vaikutuksista ihmisiin. Tunteemme ovat vaihdelleet jännityksen ja pelon, yllätyksen ja epäuskon sekä väsymyksen ja tylsistymisen välillä. Viime päivinä olen huomannut toivon ja odotuksen pilkahtavan ihmisten puheissa. Itse saan voimaa katseen suuntaamisesta tulevaan, ja toiveikkaiden silmälasien läpi vaikeankin tilanteen tarkastelu voi olla hyvin hedelmällistä.
Mitä uutta ja positiivista tämä kriisi voi yrityskulttuuriimme tuoda? Pandemian taloudelliset vaikutukset ovat olleet niin merkittäviä, että myös S-ryhmän kaltaiset isommat työnantajat ovat joutuneet sopeuttamaan toimintaansa. Monitoimialayrityksenä olemme kuitenkin pystyneet ratkomaan erityisesti matkailu- ja ravitsemiskaupan haasteita henkilöstön lomauttamisen ohella ja sijasta toisenlaisilla ratkaisuilla. On upeaa, että jo 3200 s-ryhmäläistä on saanut riveistämme uuden työn, sen entisen tilalle, jossa hommat ovat väliaikaisesti loppuneet. Yhteishenki on kasvanut, osaaminen monipuolistuu, ja tarjoamamme mahdollisuudet erilaisiin urapolkuihin tulevat väellemme näkyvämmiksi. Uskon, että henkilöstömme liikkuminen toimialarajojen yli tulee poikkeusajan jälkeen lisääntymään, ja kokemukset muuttavat kulttuuriamme pysyvästi.
Kun toisaalla hotelleja ja ravintoloitamme on suljettu, marketeissamme asiakkaita on riittänyt. Varsinkin kriisin ensiviikkoina kauppa kulki normaalia rivakammin. Todellisia sankareita ovat myymälöidemme asiakaspalvelijat ihmisvirtojen keskellä. Suomalaisille ei ole jäänyt epäselväksi, mikä kaupan rooli on huoltovarmuudessa. Täällä me ollaan, tulkoon mitä vaan, viestittävät ne asiakaspalvelijamme joka päivä, jotka reippaalla työotteellaan huolehtivat meidän muiden arjen toimivuudesta. Ei voi kuin olla ylpeä. Arvostus henkilöstöämme kohtaan on aina ollut S-ryhmässä erittäin kovalla tasolla, mutta jos mahdollista, työntekijöidemme arvostaminen on vahvistunut entisestään.
Kriisissä vastuullisuus korostuu, ja myös henkilöstön pitäisi voida olla työantajan toimista ylpeä. Me henkilöstötyön ammattilaiset puhumme psykologisen turvallisuuden tunteen varmistamisesta, joka on kaupparyhmänä tärkeimpiä tehtäviämme. Fyysisiä suojautumiskeinoja ja konkreettisia, myymälöissä näkyviä toimia on otettu käyttöön runsaasti, ja niitä tarvitaan. Yhtä tärkeää on ollut jakaa selkeää informaatiota sekä tarjota vertaistukea ja keskustelumahdollisuuksia, työpaikoilla ja työterveyshuollossa.
Hyvällä syyllä voi sanoa, että pandemia on nostanut ihmiset kulttuurimme keskiöön. Esimiestyölle ja johtamiselle testi on erityisen kova. Ultimaattinen. Jokainen esimies on päässyt ja joutunut testaamaan tilannejohtamisen taitojaan mitä herkimmässä paikassa. Moni toimipaikkamme esimies ja liiketoimintajohtaja on ensimmäistä kertaa viemässä joukkojaan oikean kriisin läpi. S-ryhmän johtamislupaukset – uskallan, arvostan, toteutan – saavat aidon merkityksen.
Käytännön korkeakoulua ei kukaan toivonut, mutta kriisi tulee kiistatta muuttamaan johtamiskulttuuriamme. Uskon, että hyvään suuntaan. Myös kokeilukulttuuri ja ketterät toimintatavat ovat nostaneet voimakkaasti päätään, mikä näkyy asiakkaille nopeasti pystyyn saatuina uusina palveluina ja esimerkiksi asiantuntijaorganisaatiomme nopeana siirtymisenä tehokkaaseen etätyöskentelyyn.
Sanotaan, että yhteisöllisyyttä syntyy, kun ihmiset kokevat, että haastavasta tilanteesta selvittiin yhdessä. Kriisistä jaloilleen nousun jälkeen S-ryhmällä on varmuudella käytössä työkalupakki, muutoskyvykkyyttä ja kriisivalmiutta – ja uudenlainen kulttuuri – joita ennen tätä koettelemusta meillä ei työyhteisönä ollut. Uskon, että sääntö pätee koko Suomen mittakaavassa, ja pandemiasta jää erittäin valitettavien tragedioiden ohella ympärillemme myös positiivisia asioita.
Kuvat: SOK
Susa Nikula
SOK:n henkilöstöjohtaja