Ässäduunissa

Digikummit viidakkoveitsinä sovellus- ja järjestelmäviidakossa

27.10.2022

Product Owner (Internal Collaboration Solutions)

Seija Tenhola

Digitaaliset työvälineet

Tässä koko ajan muuttuvassa, erilaisten sovellusten ja appien maailmassa, työkavereiden tuki ja apu on lyömätöntä. Digikummikonseptin rakentaminen, toiminnan ylläpito ja kehittäminen on ollut todella merkityksellistä ässäduunia, jota olen päässyt tekemään.

Mikä ihmeen digikummi?

Digikummi on työkaveri, joka tarjoaa työkaverille vertaista tukea työssä tarvittavien sovellusten ja järjestelmien käyttämisessä, huomioiden työn tavoitteet. Digikummin toiminnan tavoitteena osaamisen kehittäminen luontevasti työn tekemisen lomassa.

Mistä ajatus lähti liikkeelle?

Vuonna 2018 otimme S-ryhmässä käyttöön Workplacen, josta tuli koko kaupparyhmän väen yhdistävä sisäinen sosiaalinen media. Vuonna 2019 otimme käyttöön uuden intran, sPointin. Näiden sovellusten lisäksi toimipaikoissa käytettiin esimerkiksi sähköpostia (Outlookia) ja monia muita liiketoiminnan operatiivisia sovelluksia ja järjestelmiä.

Uutta asiaa ja sovellusta pukkasi kentälle toimipaikkoihin sen verran hengästyttävässä tahdissa, että jotain piti tehdä. Hektinen työarki vaikeutti uuden tiedon ja sovellusten tarkoituksenmukaista käytön omaksumista. Osaamattomuus, epätietoisuus ja epävarmuus näidendigitaalisten työvälineiden käyttämisessä aiheutti tyytymättömyyttä, turhautumista ja tehottomuutta. Työkaverit kuitenkin jeesasivat toinen toisiaan työn lomassa ja kyselivät apua Workplacen vertaistukiryhmissä.

Vuoden 2020 aikana pääsin työskentelemään tiiviisti eri osuuskauppojen kanssa Digitaalinen työympäristö -projektissa. HOK-Elannon ja Osuuskauppa KPO:n erittäin positiivisiin ja kannustaviin digikummikokemuksiin nojaten, päätimme yhdessä rakentaa ryhmätasoisen konseptin ja työkalupakin, jonka avulla, missä tahansa osuuskaupassa tai vaikka SOK:n yksikössä voisi käynnistää Digikummitoiminnan työntekijöiden tueksi.

Digikummitoiminnan rakentaminen tempaisi mukaansa

Työryhmässä työskentely oli todella tiivistä ja tempaisi mukaansa. S-ryhmän osuuskauppojen, oman valmennusorganisaatiomme ja oppilaitoksen Jollas Instituutin ja SOK:n kanssa yhdessä kuvasimme digikummin roolin sekä loimme työkalupakin. Työkalupakki koostuu digikummitoiminnan työkirjoista, digiosaamisen kartoituskyselystä sekä digikummien orientaatiotilaisuudesta. Työryhmässä viisautemme tiivistyi ja tuli timanttia; Digikummi – viidakkoveitsi sovellus- ja järjestelmäviidakkoon!

Digikummin roolissa korostimme erityisesti kahta asiaa: digikummin pitää olla vertainen, jotta hän ymmärtää tuettavan työntekijäryhmän työn tavoitteet ja digikummi ei korvaa yhtään olemassa olevaa tukipistettä, esimerkiksi service deskiä tai järjestelmän pääkäyttäjää.

Digikummin ei tarvitse olla kaikkien IT-asioiden erikoisasiantuntija. Tärkeintä on auttaa työkaveria onnistumaan omassa työssään ja luoda onnistumisen sekä oppimisen hetkiä arjen pulmatilanteiden selvittämisessä.

Digikummi kannustaa ja ohjaa selvittämään sovelluksiin liittyviä ongelmia olemassa olevien ohjeiden ja muiden tukikanavien avulla. Kun sovellusten käyttöä opastetaan käytännönläheisestä näkökulmasta, tarjoaa se mahdollisuuden nopeuttaa tiedon kulkua ja sujuvoittaa työntekoa ja johtamista.

Tärkeää on, ettei digikummi anna aina valmiita vastauksia ja ratkaise ongelmia työkaverin puolesta.

Kuinka digikummiksi tullaan?

Moni meistä tunnistaa tekevänsä digikummin hommia, jeesataan työkaveria erilaisissa tilanteissa. Niin sanotuksi oikeaksi digikummiksi pääsee vasta kun S-ryhmän yritys tai organisaation pienempi osa tai yksikkö tunnistaa tarpeen parantaa ja kehittää digiosaamista, päättää käynnistää digikummitoiminnan ja hakee digikummin rooliin henkilöitä. Toiminnan käynnistäminen on tarkoituksella hallittua, jotta toimintaan varataan oikeasti aikaa ja luodaan edellytykset onnistua siinä.

Digikummikonseptia rakennettiin ensin osuuskauppojen tarpeista lähtien, toimipaikan päälliköiden tarpeeseen. Nyt olemme pohtineet, mikä se digikummi on SOK:laiselle. SOK:lainen työskentelee valtavan moninaisissa verkostoissa, joissa työkavereita ja sidosryhmiä on eri puolilla SOK-yhtymää ja osuuskauppoja.

SOK:laisen työssä korostuu tiedon jakaminen, vuorovaikutus ja viestintä monessa eri kanavassa. Omassa työssä tarvittavan tiedon löytäminen on usein haastavaa, ja aiheuttaa turhautumista. Myös tiedon jakaminen aiheuttaa päänvaivaa: kanavia, joissa jakaa tietoa, on niin kovin paljon, mikä on oikea.

Digikummeja tarvitaan siis SOK:llakin, ja meiltä digikummin roolissa toimivia henkilöitä löytyy muutama. Jokainen voi olla myös oman elämänsä digikummi auttamalla työkaveria onnistumaan omassa työssään.


Kuvat: SOK

Product Owner (Internal Collaboration Solutions)

Seija Tenhola

Product Owner (Internal Collaboration Solutions)

Kirjoittaja on vankkumaton käyttäjä- ja tilannelähtöisen kehittämisen puolesta puhuja, olipa kyse IT service deskin tai intran kehittämisestä. Wannabe-livekuvittaja ja intohimoinen mökkeilijä Päijänteen saaressa. Mottona auttaa työkaveria onnistumaan omassa työssään.

SOK AID

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.