Betonista bittiin

Teknologia ja tekoäly kiihdyttävät S-ryhmän muutosta: luvassa koko ajan uudistuvia palveluja asiakkaille

Yli 100-vuotiaasta osuustoiminnallisesta kaupparyhmästä on viime vuosina kuoriutunut johtava teknologiatalo, joka kilpailee kansainvälisten jättien kanssa. Tekoälyä on käytetty prosesseissa jo pitkään ja tulevaisuudessa sen avulla voidaan luoda asiakkaille yhä osuvampia palveluja. Kaupparyhmän liiketoimintojen ja digitaalisuuden vetäjät raottivat kehitystyön verhoa medialle ja teknologiakumppaneille Betonista bittiin -tilaisuudessa ja demosivat tekoälyn mahdollisuuksia.

7.5.2025

Asiakkaat hakevat aina edullisempaa, nopeampaa, parempaa ja kestävämpää palvelua. Ja se sopii S-ryhmälle, sillä sen tarkoituksena on tuottaa jatkuvasti parempia hyötyjä asiakasomistajilleen. Kaupparyhmässä digitalisaatio onkin kasvanut keskeiseen rooliin: Teknologia läpileikkaa kaikki liiketoiminnot ja on yhä vahvemmin keskeisessä roolissa strategiasta lähtien.

– S-ryhmästä on kasvanut iso teknologiatalo. Kehitämme maan suosituimpia verkkokauppoja ja muita digipalveluita, jotka kestävät myös kansainvälisen vertailun. Käytämme laaja-alaisesti automaatiota, robotiikkaa, dataa, analytiikkaa ja teknologiaa. Se on kaiken uudistumisen ja kehittämisen ajuri. Suurena valtakunnallisena monialatoimijana voimme hyötyä tekoälystä ja sen mahdollistamasta paremmasta suorituskyvystä erityisten paljon, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.

Digitaalisuutta ei voi kuitenkaan ostaa vaan se pitää tehdä itse. S-ryhmässä työskenteleekin tänä päivänä noin 800 digialan osaajaa ja kaupparyhmä on noussut kiinnostavimpien IT-alan työnantajien joukkoon. Universumin tutkimuksessa S-ryhmä nousi it-ammattilaisten arvioissa jo kuudenneksi vetovoimaisten työnantajien listalla vuonna 2024.

– Tavoitteenamme on tarjota jatkuvasti kasvavaa hyötyä asiakkaillemme ja poistaa hiekkaa arjen rattaista. Riman meille asettavat parhaat kansainväliset toimijat. Hyvät ideat eivät riitä, ratkaisevaa on toteutus. Keskeisten palvelujemme kehitys on lähtökohtaisesti omissa käsissämme, mutta tätä työtä ei voi tehdä yksin. Menestys vaatii yhteistyötä teknologiakumppaneidemme ja asiakkaidemme kanssa, SOK:n muutosjohtaja Sebastian Nyström kertoo.

Sebastian Nyströmin oppeja digimurroksesta voi lukea täältä.

Asiakasomistajan oma tekoäly oppii S-etukortin käytöstä

Tilaisuudessa demottiin myös S-ryhmän kehittämää omaa tekoälyä, joka hyödyntää kaupparyhmän dataa ja ennustaa sen pohjalta asiakkaan seuraavaa tarvetta ja suosittelee siihen ratkaisua. Tietosuoja on sisäänrakennettua: mallin kouluttamiseen käytetystä ostodatasta karsittiin pois kaikki asiakkaaseen yhdistettävissä olevat tunnisteet, jotta data olisi mahdollisimman anonyymiä. Tämän lisäksi analytiikkakiellon asettaneiden asiakkaiden ostodataa ei käytetä mallin kouluttamiseen tai sen avulla tehtävään personointiin.

– Käytännössä kuka tahansa pääsee siis lähitulevaisuudessa kouluttamaan tekoälyä yksinkertaisesti S-Etukorttia käyttämällä – jos niin haluaa. Kotimaisena kaupparyhmänä meille on tärkeää käyttää dataa asiakkaidemme hyödyksi ja olla heidän luottamuksensa arvoisia, SOK:n asiakkuusjohtaja Heini Dahström sanoo.

Puheohjaus autoilijan arkeen jo lähivuosina?

S-ryhmän liikennekauppa kehittää parhaillaan tekoälypohjaista puheohjausta, joka voi palvella autoilijoita tien päällä jo lähivuosina. Apukuskin rooliin astuu tekoäly, joka muun muassa tekee ruokatilauksen ennakkoon, kertoo eri ABC Liikennemyymälöiden lounasvaihtoehdot, vapaat latauspisteet tai asiakkaalle itselleen juuri sopivimmat palvelut ilman ainuttakaan valikon selailua tai kosketusta puhelimeen.

– Uudistamme ABC-mobiilia jatkuvasti ja uskon, että puheohjaus ui palveluihimme vaiheittain lähivuosien aikana. Ensimmäisten testien perusteella teknologia on jo nyt riittävällä tasolla käymään luonnollista keskustelua palveluistamme suomen kielellä, S-ryhmän liikennekaupan digitaalisuudesta vastaava johtaja Jussi Säilä paljastaa.

Ketju on ollut innovatiivinen koko historiansa ajan, ja tuonut markkinoille alaa mullistavia palveluita aikaisemminkin.

Prisman ja Sokoksen myymälänouto tulee joka kylään

Käyttötavaran verkkokauppojen eli Prisma.fi ja Sokos.fi aikovat mullistaa asiakkaiden arkea: Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. Lue mediatiedote täältä.

Tilaisuudessa keskusteltiin myös ruoan ostamisen tulevaisuudesta ja miten ruokakauppa on jo nyt ja yhä vahvemmin tulevaisuudessa aina helposti asiakasomistajan saavutettavissa. S-maran asiantuntijat puolestaan kertoivat kehitystyöstä, jossa tekoäly muokkaa ravintolakokemusta tulevaisuudessa ja tarjoaa yhä personoidumpia elämyksiä juuri siellä missä asiakkaat haluavat niistä nauttia.


Kuvat: SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.