S-ryhmän kunnianhimoinen tavoite on puolittaa sen toiminnassa aiheutuva ruokahävikki vuoteen 2030 mennessä vuoden 2014 tasosta. Vauhti on hyvä, sillä esimerkiksi S-ryhmän ruokakauppojen hävikki laski vuosien 2014 ja 2024 välillä 31 prosenttia. Esimerkiksi viime vuonna hävitykseen päätyi ruokaa 1300 tonnia edellisvuotta vähemmän.
Merkittävin keino S-ryhmän ruokakauppojen hävikin ehkäisyyn on myymäläkohtaisesti räätälöity, dataan perustuva tarkka valikoimahallinta ja tarvesuunnittelu. Myymälävalikoimat ja tuotemäärät pohjautuvat datan luomiin ennusteisiin, jotka ovat tulleet vuosi vuodelta tarkemmiksi. Tämän ansiosta S-ryhmän ruokakaupoissa on myynnissä kysyntään paremmin osuva määrä tuotteita, eikä liikaa, mikä lisäisi vaaraa hävikiksi päätymiselle.
Hävikin minimointia edullisimmillaan: alelaputetut tuotteet
Asiakkaille näkyvin hävikin hallintakeino S-ryhmän ruokakaupoissa on parasta ennen -päivämäärän lähellä olevien ruokatuotteiden alelaputus. Normaali alennus näille tuotteille on 30 prosenttia, mutta myymälöiden ilta-alen aikana se on 60 prosenttia. S-ryhmän ruokakaupoissa vanhaksi menossa olevia tuotteita on laputettu systemaattisesti yli 10 vuoden ajan, ja valtakunnallinen ilta-alekäytäntö on ollut käytössä jo kahdeksan vuotta.
Kaikissa S-marketeissa ja monissa Prismoissa, Saleissa ja Alepoissa käytössä olevat hevihävikkilaatikot ja -pussit pelastavat edelleen käyttökelpoiset, mutta eivät enää niin priimat kasvikset ja leivät hävikiltä. Vuonna 2024 erittäin edullisesti myytävien hävikkilaatikoiden avulla vähennettiin yli neljä miljoonaa kiloa hedelmä- ja leipähävikkiä.
S-ryhmä lahjoittaa käyttökelpoista ruokaa myös hyväntekeväisyyteen. Meillä on valtakunnallisesti yli 400 ruoka-apukumppania, lisäksi ruokalahjoitustoimintaa harjoitetaan Viron-toimipaikoissamme.
Biovaaka helpottaa hävikin havainnointia ravintoloissa
S-ryhmän ravintoloiden ruokahävikki oli viime vuonna 1,17 prosenttia, ja vuoden 2017 jälkeen hävikkiä on saatu laskettua viidenneksellä. ABC Ravintoloissa ruokahävikki oli kolme prosenttia vuonna 2024.
Ruokahävikin mittausta ja seurantaa tehdään systemaattisesti kaikissa ravintola- ja hotelliyksiköissä. Etsimme ja kehitämme jatkuvasti uusia tapoja vähentää hävikkiä ravintoloissamme. Ensimmäiset menekin- ja hävikin kirjaamista helpottavat biovaa’at otettiin S-ryhmän ravintoloissa käyttöön vuonna 2021, ja viime vuoden aikana niitä alettiin hyödyntää myös ABC-ketjun lähes 80 yksikössä.
Biovaaka on helpottanut varsinkin buffet-tyylisten tarjoilujen hävikin havainnointia, mistä hävikki koostuu ja mitä sen vähentämiselle voi tehdä. Tänä vuonna ABC Ravintoloissa onkin biovaa’an antaman datan pohjalta ryhdytty toimenpiteisiin hävikin pienentämiseksi. Myös asiakkaat ovat avainasemassa ruokahävikin minimoimisessa, ja astioita palautettaessa biovaaka antaakin asiakkaalle palautteen ruokajätteen määrästä.
Viime vuonna yli 185 000 pelastettua ateriaa
ResQ Clubin kautta voi pelastaa ravintoloista, kahviloista ja ruokakaupoista edullisesti ruokaa ja pieniä määriä käyttötavaroita, jotka muutoin olisivat vaarassa joutua hukkaan. Vuonna 2024 onnistuimme pelastamaan S-ryhmän ravintoloiden, ruokakauppojen ja ABC:n kautta yhteensä yli 185 500 ateriaa, välipalaa, jälkiruokaa, ruokakassia, kukkaa, kasvia ja kosmetiikkaa. Pelastuspalvelu ResQ Clubia hyödynnettiin lähes 220 S-ryhmän toimipaikassa. Lisäksi kaikissa HOK-Elannon Coffee House -kahviloissa ja muutamassa muussa osuuskaupan kahvilassa on käytössä ilta-ale, jolloin aukiolon viimeisenä tuntina myydään vitriinissä olevia tuotteita puoleen hintaan.