S-ryhmä panostaa pikatoimituksiin

S-ryhmä satsaa pikatoimituksiin – pienetkin ruokaostokset halutaan yhä useammin kotiovelle toimitettuna

Pikatoimitusten suosio on kasvanut vuoden aikana merkittävästi. S-ryhmässä asiakkaiden kasvaviin odotuksiin vastataan nyt tuomalla suosittujen robokuljetusten rinnalle lisää nopeita kotiinkuljetusvaihtoehtoja, kun yhteistyö Foodoran ja Woltin kanssa käynnistyy vaiheittain.

29.11.2024

S-ryhmän ruoan verkkokaupan eli S-kaupat-palvelun data paljastaa, että yhä useammat asiakkaat keskittävät ruokaostoksiaan verkkoon, niin viikon isot kuin pienet täydentävätkin ostoksetkin. Muutos näkyy erityisesti pikatoimitusten suosion kasvussa: pikatoimitustilauksia tekevien talouksien määrä on tuplaantunut vuodessa.

– Tarjoamme asiakkaillemme kattavasti erilaisia vaihtoehtoja tehdä ruokaostoksia ja tilata ostokset myös kotiovelle. Laajentamalla pikatoimitusvaihtoehtoja pystymme yhä kattavammin vastaamaan asiakkaiden erilaisiin arjen tilanteisiin. Kotiinkuljetuspalveluja kaivataan yhä enemmän erityisesti isommissa kaupungeissa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho kuvaa.

Robokuljetukset ovat valloittaneet asiakkaiden sydämet ja kymmenien kaupunkien kadut keväästä 2023 lähtien. Palvelu laajenee koko ajan uusiin myymälöihin ja myös uusille alueille.

Uusina kumppaneina Foodora ja Wolt

S-ryhmän ruokakauppoja alkaa löytyä Foodora-sovelluksesta vaiheittain joulukuusta 2024 alkaen. Yhteistyön myötä asiakkaat saavat tilaamansa ruokaostokset kotiovelle jopa puolessa tunnissa. Foodora on myös S-ryhmän ravintoloiden kotiinkuljetuskumppani.

Lisäksi loppuvuodesta neljän osuuskaupan alueella alkaa pilotti, jossa S-kaupat-palvelusta voi tilata ostokset kotiovelle tunnissa. Kuljetuskumppanina toimii Wolt.

Osuuskaupat tiedottavat paikallisesti, kun palvelut käynnistyvät.

Erityisesti nuoret kirittävät pikatoimituksia

Ruoan ostamisen tavat muuttuvat hitaasti ja nuorempien sukupolvien odotukset ohjaavat pikatoimitusten kehittymistä voimakkaasti.

– Lapsiperheet ovat ruoan verkkokaupassa edelleen meidän suurin asiakasryhmä, mutta sinkku- ja dinkkutalouksien määrä on kasvanut nopeasti ja on jo 28 % kaikista talouksista. Yli 60 % on alle 44-vuotiaita ja näille sukupolville pikatoimitukset kotiovelle nopeasti ovat itsestään selvä palvelu, S-kaupat-palvelun kehityksestä vastaava Product Lead Emilia Ala-Kurikka kuvaa.

Ruoan verkkokaupan suosio kasvaa koko ajan. Tuoreen Suomi syö 2024 -tutkimuksen mukaan 12 % suomalaisista on käyttänyt S-kaupat-palvelua. Tilauksia palvelusta on viimeisen vuoden aikana tehty yli 2,5 miljoonaa ja robotilauksia yli 250 000 (10/2023–10/2024).


Kuvat: Sami Heiskanen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.