S-ryhmässä on kehitetty kaupanalalla aivan uusi ratkaisu, joka mahdollistaa yhdenvertaisemman maksukokemuksen S-ryhmän marketeissa. Uudella S-Ostokortilla avunsaaja voi maksaa kuten kuka tahansa muu korttimaksuasiakas. Kehitystyötä on ohjannut tavoite edistää yhdenvertaisuutta, sujuvoittaa maksamista ja tarjota nykyaikainen vaihtoehto paperisten maksusitoumusten tilalle. S-Ostokortti on suunnattu aineellista apua myöntäville organisaatioille ja heidän asiakkailleen Suomessa.
”Olemme pyrkineet rakentamaan kokonaisuuden, joka hyödyttää kaikkia osapuolia. Tavoitteenamme on mahdollistaa sujuva maksamiskokemus niin avunsaajille kuin kaupan henkilöstölle. Avunmyöntäjille kehitimme helppokäyttöisen ja uusia mahdollisuuksia tarjoavan hallinnointityökalun, joka tuo läpinäkyvyyttä ja helpottaa maksusitoumusten hallinnointia”, sanoo S-Ostokortin kehityksestä vastannut Riitta Luostarinen-Rintala S-Business Oy:stä.
Avunmyöntäjäorganisaatio hallinnoi S-Ostokorteille lisättäviä maksusitoumuksia Manager-palvelun kautta. Verkkopalvelussa voi asettaa maksusitoumuksille erilaisia ostorajauksia, kuten saldorajan, mitä tuoteryhmiä tai tuotteita kortilla voi ostaa ja missä ajassa saldo tulee käyttää. Lisäksi palvelu mahdollistaa organisaatioille maksusitoumusten reaaliaikaisen seurannan ja kortin helpon sulkemisen tarpeen vaatiessa.
Digitaalinen avustusmuoto vähentää eriarvoisuuden tunnetta
S-Ostokorttia on kehitetty yhdessä hyvinvointialueiden, seurakuntien ja muiden avustusjärjestöjen kanssa. Yksi kehitystyössä mukana olleista asiakkaista on Launeen seurakunta Lahdesta, jossa diakoniatyön yhtenä toimintona on taloudellinen avustaminen. Lotta Jensen toimii seurakunnassa johtavana diakoniatyöntekijänä, hän on ollut mukana pilotoimassa S-Ostokorttia kesästä 2024 lähtien.
”Erityisen tyytyväinen olen ollut siihen, että korteille voi asettaa tarkat saldorajat sekä voimassaoloajan, näin apu päätyy asiakkaillemme oikea-aikaisesti. Voimme esimerkiksi myöntää S-Ostokorteilla viikoksi ruoka-apua. Aiemmin näin tarkka aika- ja tuoterajaaminen on ollut haastavaa”, Jensen kertoo.
Paperisen maksusitoumuksen kanssa ostotilanteet ovat saattaneet olla asiakkaalle ikäviä. Sallittuja ja kiellettyä tuotteita on ollut haastavaa viestiä, jolloin kassahenkilökunnalle ei ole välttämättä aina selvää, mitä paperisella maksusitoumuksella saa ostaa. Avunsaajat voivat käyttää S-Ostokorttia kaupassa ilman, että tarvitsisi jännittää epämiellyttäviä tilanteita, sillä he maksavat kortilla, kuin kuka tahansa muu korttimaksuasiakas. Kassajärjestelmä tarkistaa hyväksytyt tuotteet, voimassaoloajan ja kortin saldon automaattisesti, mikäli kiellettyjä tuotteita löytyy, ilmoittaa kassajärjestelmä siitä ja kassahenkilö voi poistaa nämä ostoista.
”Korttimaksaminen on tätä päivää. Minusta se, että kassalla voi maksaa kuten kuka tahansa muukin on asiakkaillemme todella tärkeää. Heidän ei tarvitse enää miettiä, mihin aikaan kaupassa on vähiten ruuhkaa, jolloin eivät aiheuttaisi kassoille pitkiä jonoja”, Jensen pohtii.
Lue lisää S-Ostokortista: s-ostokortti.fi
S-Ostokortti-palvelun tarjoaa SOK:n tytäryhtiö S-Business Oy.