Prismassa palvellaan ”pää kylmänä, sydän lämpimänä” - S-ryhmä
Pt-myyntipäällikkö Miia Karjalainen ja Prisman johtaja Jouni Ruotsalainen

Prismassa palvellaan ”pää kylmänä, sydän lämpimänä”

Kuopion Prismassa henkilöstöllä on aitoa halua palvella asiakkaita poikkeusoloissakin. Eniten haasteita tuottaa nyt tavarapelin hallinta. Yhteisvoimin varmistetaan turvalliset puitteet sekä asiakkaille että henkilöstölle. Moni arvostaa myyjän työtä aivan uudella tavalla.

23.3.2020

Kuopion Prisman johtaja Jouni Ruotsalainen kehuu henkilöstöään äärimmäisen sitoutuneeksi. Vaikka ajat ovat haastavat, porukka on tullut töihin hyvillä fiiliksillä.

– Työskentelytahtoa on. Silti kaikki ymmärtävät, että nyt ei tulla töihin vähänkään kipeänä. Onneksi olemme saaneet apuvoimiksemme osaavia tekijöitä hotelli- ja ravintolapuoleltamme, Jouni Ruotsalainen toteaa.

Prisman päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Miia Karjalainen kuvailee tiimiläisillään olevan ”pää kylmänä ja sydän lämpimänä”.

– Koronavirus on kaikille uutta, vaikka olemme tottuneet jos jonkinlaisiin tilanteisiin. Olemme jutelleet yhdessä asioista, mikä on rauhoittanut henkilöstöä. Monelle on suuri helpotus, että työtä riittää ja toimeentulo on turvattu. Toki jokainen ajattelee omaa, läheistensä ja asiakkaiden terveyttä, jonka eteen teemme yhteisvoimin parhaamme, Karjalainen summaa.

Töihin tulo ei pelota

Prisman infopisteellä ja kassalla myyjänä työskentelevän Tarja Laitisen mukaan poikkeustilanne on lähentänyt henkilöstöä entisestään.

– Nyt jos koskaan puhalletaan yhteen hiileen. Viikonloppuna saimme uusia apukäsiä ravintolapuolelta. Eräs ravintolan vuoropäällikkö tuli tähän tiskillemme ja totesi: ”Minä tulen nyt teille töihin.” Ja lähti reippaasti kuormia purkamaan.

Myös Laitinen kertoo tulevansa töihin hyvillä mielin.

– Töihin tulo ei pelota. Toki maalaisjärjelle ja ohjeistusten mukaisille varotoimille on nyt käyttöä. Käytän hanskoja ja pesen kädet usein. Desinfioimme kassapisteitä ja maksupäätteitä säännöllisesti, hän summaa.

Siisteys ennen kaikkea

Prismassa tapahtuvaa siivousta ja puhtaanapitoa on lisätty roimasti. Putsauskierrosta tehdään käytännössä jatkuvasti.

– Maito- ja pakastekaappien ovenkahvoja putsataan, vaa’at näppäimistöineen pyyhitään huolella, samoin kassahihnat välikapuloineen. Ostoskoreja ja -kärryjä pestään tehostetusti. Paistopisteen tuotteiden ja irtokarkkien ottimia vaihdetaan parin tunnin välein. Salaattibaari on suljettu kokonaan, Miia Karjalainen listaa esimerkkejä.

Siivousta on lisätty paitsi asiakastiloissa myös henkilöstön sosiaalitiloissa.

Turvallinen työ- ja asiointiympäristö

Asiakkaille on Prismassa selkeät ohjeet kaupassa käyttäytymiseen ja hygieniasta huolehtimiseen poikkeustilanteessa.

– Asiakkaat ottavat selvästikin turvaväliä, eivätkä tule juttelemaan yhtä hanakasti kuin tavallisesti. Myös henkilöstöä on kehotettu ottamaan askeleen, pari taakse päin, jos joku tulee aivan liki, Tarja Laitinen kuvailee.

Suurin osa asiakkaista ymmärtää, kuinka haastavaa myyjän työ poikkeusoloissa ja tavarapelin haasteissa on.

– Asiakkaat tsemppaavat meitä ja olemme saaneet heiltä jopa kukkia. Tuntuu, että työtämme arvostetaan nyt ihan uudella tavalla, Laitinen toteaa.


Kuvat: PeeÄssä

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.