- Joulukinkku on edelleen monessa kodissa juhlapöydän tähti, ja viime vuonna keskimääräinen kinkun koko oli 4,5 kg. Kinkkua ostetaan ympäri Suomen, mutta sen ostaminen on muihin maakuntiin verrattuna suositumpaa Etelä-Savossa ja vähemmän suosittua Uudellamaalla. Kinkun ohella moni on tottunut kattamaan pöytään myös kalkkunaa, jonka ostaminen korostuu erityisesti Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström.
Joulukuussa kalatuotteita ostetaan lähes kaksinkertainen määrä muihin kuukausiin nähden. Eniten ostoskoriin valitaan tuoretta lohta ja kotimaista kirjolohta, sillejä sekä graavikalaa. Myös muut juhlasesongin kalatuotteet kiinnostavat suomalaisia. Silliä ja silakoita suositaan erityisesti Pohjanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa, mätiä Uudellamaalla ja lipeäkalaa Pohjanmaalla sekä Ahvenanmaalla.
Lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikko sekä rosolli ovat kiinteä osa joulun makumaailmaa. Jouluviikolla esimerkiksi punajuurten ja lanttujen myynti viisinkertaistuu tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Erityisesti rosolli ja lanttulaatikko maistuvat vanhemmille ikäryhmille nuorempia enemmän.
- Myyntimäärissä tarkasteltuna eri joululaatikot näyttävät maistuvan suomalaisille hyvin tasavertaisesti. Kullakin alueella on kuitenkin omat suosikkinsa. Perunalaatikko maistuu suhteessa enemmän Länsi-, Keski- ja Etelä-Suomessa, porkkana- ja lanttulaatikko painottuvat puolestaan Itä- ja Pohjois-Suomessa, toteaa Backström.
Joulun tarjoiluja täydentävät ruokiin sopivat juomat. Glögi kasvatti viime vuoden jouluna suosiotaan erityisesti Pohjanmaalla ja kotikalja Kymenlaaksossa. Tänä jouluna myös uudet juomauutuudet kuten viinit ja muut rypäletuotteet täydentävät S-ruokakauppojen monipuolista juomavalikoimaa.
Herkkua monenlaista - ruokalahjat kasvattavat suosiotaan
Leivonta, herkut ja joulupuuro kuuluvat oleellisesti osaksi joulua. Joulumakeisten, luumumarmeladin, voilehti- sekä piparkakkutaikinan myynti kiihtyy jo viikkoja ennen joulua. Nuoret valitsevat kaupassa useammin piparitaikinan, kun taas valmiita piparkakkuja ja joulutorttuaineksia löytyy useammin vanhempien ikäryhmien ostoskoreista. Riisipuuron suomalainen haluaa myyntidatan valossa tehdä jouluna iästä riippumatta ennemmin itse kuin ostaa valmiina.
Erilaiset makeiset ja herkut ovat perinteisesti myös suosittuja lahjoja ja joulun ajan viemisiä. S-ryhmän joulututkimukseen* vastanneista 43 prosenttia suunnittelee antavansa tänä jouluna lahjaksi ruokalahjoja. Ruokalahjojen suosio on kasvanut viimeisen parin vuoden aikana.
-Itse tehdyt kuiva- ja maustekakut, pullat sekä tortut ilahduttavat lahjana vuodesta toiseen ja niihin löytyykin runsaasti ideoita Yhteishyvän resepteistä. Herkullisia viemisiä voi kuitenkin ostaa myös valmiina. Tänä jouluna lahjansaajaa voi muistaa esimerkiksi kauden uutuusmakeisilla kuten Fazerin glögikuulilla tai Pandan vegaanisesta suklaasta valmistetuilla appelsiinikrokanttikonvehdeilla. Makeiden lisäksi myös erilaiset juustopakkaukset ovat toivottuja ruokalahjana, Backström vinkkaa.
Joulun jälkeen monien joulun suosikkituotteiden kysyntä kääntyy laskuun ja jouluruoan jäljiltä suomalaisille maistuu muun muassa jäätelö sekä pakastepizza. Niiden kysyntä laskee jouluviikolla, mutta kasvaa selkeästi heti joulun jälkeen.
Lähde: SOK Joulututkimus 9/2024, N=3763, Feelback Group Oy