Onnistunut asiakaskokemus on avainasemassa, kun majoitustoimialalla rakennetaan pitkän ajan kilpailukykyä. Erinomainen asiakastyytyväisyys luo asiakasuskollisuutta sekä suositteluhalukkuutta. Vieraiden onnellistaminen on ollut Sokos Hotels -ketjun tärkeimpiä asiakaskokemuksen rakennuspalikoita jo vuosia. Tänä vuonna asiakastyytyväisyys nousi uusiin huippulukemiin. Se on ammattitaitoisen sekä asiakaspalvelutyöhönsä sitoutuneen ja siitä nauttivan henkilöstön ansiota.
- Meillä on jälleen vuoden ajalta paljon hienoja osoituksia siitä, miten henkilöstömme ja kokonaiset tiimit ovat kerta toisensa jälkeen onnistuneet ylittämään vieraidemme odotukset. Palvelun merkitys hotellityössä ja elämyksellisyys asiakaskokemuksessa korostuvat jatkuvasti, mutta taitava henkilöstömme on taas pystynyt näihin odotuksiin hienosti vastaamaan, sanoo matkailukaupan konsepteista ja kehityksestä vastaava johtaja Jaana Matikainen SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.
S-ryhmän Matkailukaupan päivillä palkittiin Sokos Hotellien loistavien työntekijöiden parhaimmistoa. Palkitsemisen kriteereissä painottuivat asiakaskokemus, työntekijäkokemus ja kehitys edellisestä vuodesta. Myös vastuullisuuden eteen tehdyn työn merkitys majoitustoimialalla kasvaa koko ajan, ja tänä vuonna palkittiinkin ensimmäistä kertaa Vuoden vastuullisuusteko Sokos Hotelleissa.
- Esimerkiksi Vuoden hotellipäällikkö Jasmin Korpinen on malliesimerkki nuoresta upeasta ammattilaisesta, joka on ollut luomassa uutta tarinaa ikoniselle Helsingin Solo Sokos Hotel Tornille. Vieraiden odotukset Tornin palvelua kohtaan ovat korkeat, mutta Jasminin johdolla koko vastaanoton henkilökunta sekä palvelu loistaa. Samoin erityismaininnan ansaitsee vuoden hotelli Original Sokos Hotel Vaakuna Kouvolassa, jonka erinomaisesti läpiviety uudistus on nostanut pinkin kaunokaisen uuteen nousuun kaikilla mittareilla. Paljon onnea Pasi Pekkaselle tiimeineen, Matikainen kiittää.
Menestys on yhteistyön tulosta
Yksittäisistä palkitsemisista huolimatta Matikainen haluaa korostaa, että aivan jokainen Sokos Hotels -ketjun työntekijä on ansainnut ison tunnustuksen.
- Tänäkin aikana, kun maailmassa tapahtuu suuria mullistuksia, pidämme kiinni siitä, mikä on tärkeää ja tuo voimaa: onnellistamisen liekkiä pidetään yllä ja hotelleissamme tehdään päivittäin ihmeellisiä ilahduttavia tekoja vieraillemme. Se on koko yhteen puhaltavan henkilöstömme ansiota.
- On todella hienoa, miten innolla ja aktiivisesti hotelleistamme osallistutaan yhteiseen kehitystyöhön ja tuodaan uusia palveluja vieraillemme. Tämä on paitsi yhdessä kehittämistä, myös yhdessä kehittymistä.
Kehittyvä 50-vuotias
Sokos Hotels – Suomen luotetuin, vastuullisin ja arvostetuin hotellibrändi – täyttää tänä vuonna puoli vuosisataa. Tämän pitkän ja yhä vahvasti jatkuvan matkan ovat mahdollistaneet ketjun hotellien vieraat ja henkilökunta. Jaana pitää juhlavuoden teemaa Vieraat tekevät juhlan erittäin osuvana, sillä Sokos Hotels on aina ollut olemassa juuri vieraitaan varten.
Nojaamme edelleen pitkäaikaiseen kulmakiveemme, asiakaskokemukseen panostamiseen. Palvelujen, konseptien ja uusien digitaalisten ratkaisujen kehittäminen asiakkaidemme käyttöön jatkuu. Neljä hotellityyppiämme Original, Break, Solo ja Heymo elävät hetkessä tarjoten vieraillemme aina uusia elämyksiä, Matikainen luonnehtii.
Vahva uudistustahti Sokos Hotels -ketjussa jatkuu tänäkin vuonna ja vieraille rakennetaan uusia, elämyksellisiä palvelukokonaisuuksia. Huhtikuussa Vaasassa vietettiin Original Sokos Hotel Royalin avajaisia. Break Sokos Hotel Bomballe Nurmekseen avataan uusi upea laajennus puolestaan kesäkuussa. Heti syksyn alussa avautuu uniikki Sokos Sokos Hotel Pier 4 -hotelli Helsingin Katajanokalle.
Sokos Hotellien huippuja 2023
Vuoden S-boss (hotellipäällikkö): Jasmin Korpinen, Solos Sokos Hotel Torni, Helsinki, Sokotel Oy
Vuoden myyjä: Iris Kiviharju, SOK Mara-ketjuohjaus
Vuoden Revenue Manager: Stefan Storing, Turun Osuuskauppa
Vuoden Onnellistajat: Heidi Uusitalo, Original Sokos Hotel Vaakuna Vaasa, KPO ja Katariina Kaisla, Original Sokos Hotel Vaakuna Pori, Satakunnan Osuuskauppa sekä Break Sokos Hotel Flamingo -tiimi, Sokotel Oy
Vuoden Onnellistaja, myyntipalvelu: Johanna Salonen, KSO mypa, Kymen Seudun Osuuskauppa
Vuoden hotelli 2023: Original Sokos Hotel Vaakuna, Kouvola, Kymen Seudun Osuuskauppa
Vuoden kokoushotelli: Original Sokos Hotel Vaakuna, Kouvola, Kymen Seudun Osuuskauppa
Mystery Shopping Break: Break Sokos Hotel Tahko, Osuuskauppa PeeÄssä
Mystery Shopping Solo: Solo Sokos Hotel Paviljonki, Osuuskauppa Keskimaa
Mystery Shopping Original: Original Sokos Hotel Puijonsarvi, Osuuskauppa PeeÄssä
Paras NPS Break: Break Sokos Hotel Levi, Osuuskauppa Arina
Paras NPS Solo: Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone, Turun Osuuskauppa
Paras NPS Original: Original Sokos Hotel Vaakuna, Kouvola, Kymen Seudun Osuuskauppa
Paras NPS koko ketju: Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone, Turun Osuuskauppa
NPS kovin nousija: Solo Sokos Hotel Helsinki, Sokotel Oy
Vuoden vastuullisuusteko: Original Sokos Hotel Kupittaa, Turun Osuuskauppa