”Yhteistyö sekä hintakampanjat selkeästi puhuttelivat asiakkaitamme ketjusta riippumatta, ja saimme tammikuussa onnistuneesti kasvatettua viime vuodesta kasvipohjaisten tuotteiden kysyntää. Esimerkiksi kasvipohjaisten juustojen ja kasvipohjaisen maidon myyntimäärät kasvoivat yli 10 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Tammikuun ajan kampanjassa olleiden Härkis- ja Oddlygood-tuotteiden myynnissä nähtiin puolestaan useiden kymmenien prosenttien kasvua”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström iloitsee.
Kiinnostus kasvivoittoisempaan ruokaan näkyi myös muissa tuoteryhmissä. Esimerkiksi tuoreiden kasvisten, kasvispakasteiden sekä kasvipohjaisten ruoanvalmistustuotteiden kysynnässä näkyi kasvua viime vuoden tammikuuhun verrattuna.
”Haluamme osaltamme madaltaa kynnystä kasvipohjaisten tuotteiden kokeiluun ja auttaa niiden arkipäiväistymisessä. Oli ilo nähdä, että asiakkaat ostivat tammikuussa entistä monipuolisemmin ruokia ja yhä useampi lähti kokeilemaan kasvipohjaisia tuotteita”, Backström jatkaa.
Hedelmien, vihannesten ja juuresten käyttöön kannustetaan S-ryhmän ruokakaupoissa myös Alle euron hevi -konseptin kautta, jossa nostetaan esille alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale maksavia vihanneksia ja hedelmiä.
S-ryhmän tavoitteena on, että vuoden 2030 loppuun mennessä 65 prosenttia kaikesta myydystä ruoasta on kasvipohjaista. Osuuskaupparyhmä on myös yhtenä perustajajäsenenä vuoden 2023 lopussa perustetussa Pro Vege -yhdistyksessä, jonka tarkoituksen on edistää kasvipohjaisen ruoan kehitystä ja kasvua Suomessa.