Suomalainen menestysresepti -ohjelma on jo viiden kauden ajan tuonut suomalaisille tv-katsojille tutuksi uusien elintarvikkeiden kehittämisprosessia. S-ryhmän marketkaupan ideoimassa ohjelmassa kilpaillaan siitä, ansaitseeko uusi elintarvike paikkansa ruokakaupan hyllyillä.
Ruokatoimittajat ry luovutti vuoden 2024 Ideasipulin Suomalainen menestysresepti -ohjelmalle Gastro-messuilla Helsingin Messukeskuksessa perjantaina 15.3.2024. Tunnustuksen perusteluissa Suomalaista menestysreseptiä kuvattiin uudenlaiseksi reality-ohjelmaksi, joka avaa suurelle yleisölle kaikkea sitä, mitä uuden elintarvikkeen kehitykseen kuuluu. Vaikka kilpailu on kovaa ja kuvausjakso työntäyteinen, välittää ohjelma hyvin sen, miten positiivinen ja kunnioittava henki vallitsee niin osallistujien kesken kuin osallistujien ja tuomareiden välillä.
Katsojat pääsevät seuraamaan sitä valtavaa työmäärää, mikä uuden elintarvikkeen kehityksen taakse kätkeytyy. Ohjelman edetessä katsojat elävät tuotekehityksessä mukana ja valitsevat kilpailijoista omia suosikkejaan. Varsinainen täky tulee ohjelman päätyttyä, kun katsojat voivat ostaa kaupasta ohjelmasta tutuksi tulleita tuotteita kotiin testattavaksi. Onko tuotteissa jopa sellaisia, joista tulee uusia arjen suosikkeja?
- Olen itse seurannut Suomalainen menestysresepti -ohjelman jokaisen kauden silmä tarkkana. On todella kiehtovaa päästä seuraamaan tuotekehitystä kulissien taakse. Ohjelmassa nähdään myös se, että kaikki ei aina etene suoraviivaisesti kohti maalia toisinaan menestys vaatii paljon yritystä, Ruokatoimittajat ry:n puheenjohtaja Kati Pohja sanoi luovuttaessaan palkintoa.
Kilpailun suuntaaminen pienille ja keskisuurille elintarvikealan yrityksille avaa heille mahdollisuuden lunastaa uudella tuotteella paikkansa kaupan kilpailluilla hyllymetreillä.
- On ilo olla mukana kannustamassa ja auttamassa yrittäjiä heidän tuotekehitysmatkallaan ja jakamassa tietoa menestystuotteen edellytyksistä kaupan näkökulmasta. Ohjelma on meille s-ryhmäläisille tärkeä ja ohjelmaa seurataan meillä yli tuhannessa toimipisteessä jännityksellä, toteaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja ja kilpailun tuomaristoon kuuluva Sampo Päällysaho.
Ohjelman nimestä huolimatta siinä ei keskitytä reseptiin vaan kokonaisuuteen. Menestysresepti pitää sisällään onnistuneen idean, toteutuksen ja markkinoinnin. Kilpailussa haetaan kokonaiskonseptia, johon kuuluu ruoka, pakkaaminen ja liiketoimintaympäristön rakentaminen markkinointia myöten. Kisa auttaa paljon, sillä osallistuminen takaa näkyvyyden, jota ei voisi ostaa edes isolla rahalla. Vaikka itse kilpailu on suunnattu pienille ja keskisuurille yrityksille, S-ryhmä pystyy sen avulla kirittämään myös alan isompia toimijoita. Kaikkien on pysyttävä kehityksen vauhdissa, Päällysaho totesi kauden 2024 finaalissa.
Kilpailun voittaja ja muut lanseerausvalmiit finalistituotteet saavat paikan S-ryhmän ruokakauppojen hyllyiltä, ja Suomalainen menestysresepti onkin aina tuottanut lanseerausjaksonsa myydyimpiä tuotteita.