Onnellistamisen tavoitteena on saada ihmiset hurmaantumaan ja rakastumaan hotelleihin sekä lähtemään niistä onnellisempina ja paremmalla mielellä kuin he olivat saapuessaan.
Onnellistamisteot ovat oivaltavia, ehkä poikkeuksellisiakin tekemisiä, joita asiakaspalvelijat ovat tehneet asiakkaan hyväksi. Onnellistajat ovat valikoituneet hotelleissa kuukausittain valituista ja palkituista onnellistamisteoista. Tällä kertaa erottuivat varsinkin lapsiasiakkaiden
hyväksi tehdyt teot.
Viime vuoden onnellistajina palkittiin Seija Pirinen Break Sokos Hotel Tahkolta, Saana Aittolampi Solo Sokos Hotel Paviljongista Jyväskylästä sekä Jari Kuusisto Original Sokos Hotel Royal Vaasasta. Lisäksi tässä sarjassa palkittiin Osuuskauppa Maakunnan myyntipalvelusta Riikka Romppanen ja Sara Arola.
Vuoden parhaana S-Bossina palkittiin Hanna Coker-Appiah Original Sokos Hotel Vaakunasta Mikkelistä. S-Bossiksi valitaan esihenkilö, joka johdattaa omalla esimerkillään ja työllään oman työryhmänsä erinomaisiin tuloksiin niin tuloksellisuuden, asiakaspalvelun kuin laadun saralla.
Erityisesti koronapandemian aikana myyntityössä on korostunut ratkaisukeskeisyys, jossa hyvin luovallakin tavalla etsitään asiakkaalle parhaiten soveltuva kokonaisuus. Tätä ovat toteuttaneet erityisen hyvin vuoden myyjäksi valittu Niina Turunen SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksen SOK Aluemyynti -yksiköstä ja vuoden Revenue Managerina palkittu Sokotel Oy:n Area Revenue Manager Teemu Lankila.
– Kun tutkii Sokos Hotellien asiakaspalautteita ja onnellistamistekoja viimeisen vuoden ajalta, on ilo todistaa, että onnellistaminen voi hyvin ja kukoistaa. Se kantaa ja kannattelee koko Sokos Hotels -perhettä yli poikkeusaikojen. Kanssaihmisille hyvän tekeminen näkyy vahvasti myös tänä vuonna palkituissa työyhteisöissä ja päälliköissä. Kuten kaikesta arvokkaasta, niin myös onnellistamisesta on pidettävä huolta. Kiitos upeille kollegoille läpi Suomen ja lähialueiden, kun pidätte onnellistamisen liekkiä yllä. Suuret onnittelut kaikille palkituille! Sekä kaunis kiitos upeille vieraillemme, kun ilahdutatte myös meitä – joka päivä, iloitsee johtaja
Jaana Matikainen SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.
Sokos Hotels -ketjun vuoden 2020 parhaaksi hotelliksi valittiin Original Sokos Hotel Lakeus Seinäjoelta ja parhaaksi kokoushotelliksi Oulun Original Sokos Hotel Arina. Molemmissa hotelleissa korostui erityisen hyvä palvelu, jonka avulla hotellivieras voi keskittyä vain olennaiseen ja nauttia olostaan.
Onnellistamista voidaan myös mitata ja siinä onnistumisen tärkeimpiä mittareita ovat asiakastyytyväisyys ja asiakkaiden suositteluhalukkuus. Mittari on nimeltään NPS, ja se perustuu viime vuodelta 30 000 asiakkaan antamiin arvioihin. Vuoden 2020 Paras NPS Original-hotellityypissä on Original Sokos Hotel Olympia Gardenilla Pietarissa. Break-hotellityypissä parhaan NPS-tuloksen saavutti Break Sokos Hotel Koli. Solo-hotellityypissä parhaan asiakastyytyväisyyden saavutti Solo Sokos Hotel Turun Seurahuone, joka saavutti
samalla koko Sokos Hotels -ketjun parhaan NPS-tuloksen. Eniten asiakastyytyväisyyslukuaan pystyi puolestaan kasvattamaan Iisalmen Original Sokos Hotel Koljonvirta. Viime vuonna nähtiin upeita onnistumisia asiakkaiden onnellistamisessa läpi Suomen ja lähialueiden.