Marketkaupan myynti oli tammi−syyskuussa yhteensä 6 563 miljoonaa euroa, jossa kasvua viime vuoteen oli 7,9 prosenttia. Sen osana verkkokauppa on jatkanut noin kolminkertaisin kasvuluvuin suhteessa edelliseen vuoteen. Marketkaupassa myyntiään on kasvattanut ruokakaupan ohella erityisesti Prismojen käyttötavarakauppa. Myös S-ryhmän rautakaupan vertailukelpoinen myynti on kasvanut koronakriisin aikana.
– Edelleen hyvänä jatkuva marketkaupan kasvu pitää koko S-ryhmän myynnin lähes viime vuoden tasolla. Vaikka matkailukesä sujui osassa Suomea ilahduttavan hyvin, on hotelleilla ja ravintoloilla kokonaisuutena erittäin vaikea vuosi. Myynnistä on menetetty tähän mennessä noin puolet ja kiristyvien koronarajoitusten vuoksi loppuvuosi ei näytä tuovan helpotusta
tilanteeseen, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä toteaa.
Erityisesti hotellien kysynnässä jatkui kesän ajan voimakas kahtiajakautuneisuus: muualla Suomessa heinäkuu oli suoranainen menestys, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla myynti laahaa muun muassa ulkomaalaisten turistien ja työmatkustajien puuttumisen vuoksi.
ABC-ketjussa sekä tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa myynti on palautunut kevään vaikeimmista ajoista lähemmäksi normaalia. ABC-asemien myynti on jäänyt viime vuodesta tähän mennessä noin 15 prosenttia sekä Sokos- ja Emotion-ketjujen myynti noin 20 prosenttia. Syyskuussa molempien myynnit jäivät enää noin 10 prosenttia viime vuoden tasosta.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–9/2020
Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) | Muutos 1–9/2019 (%) |
---|
Marketkauppa* | 6 562,7 | + 7,9 |
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa | 1 110,8 | - 14,6 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa | 337,5 | - 45,7 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa | 166,7 | - 20,1 |
Muut | 453,2 | - 5,5 |
S-ryhmä yhteensä | 8 630,8 | - 0,7 |
* Luvussa on marketyksiköiden päivittäis- ja käyttötavaroiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.
** Luvussa on hotellien ja ravintoloiden myynti Suomessa, Venäjällä ja Virossa.