Apteekkikampanja

S-ryhmän Apteekkitoive-kampanja herätti keskustelua ja keräsi tuhansia toiveita tulevaisuuden apteekille

S-ryhmä kiittää jokaista apteekkikeskusteluun osallistunutta ja apteekkitoiveensa jättänyttä lähes 7 000 henkilöä. S-ryhmä aloitti 15. helmikuuta näyttävän yhteiskunnallisen kampanjan, jonka tavoitteena oli herättää keskustelua apteekkimarkkinan nykyaikaistamisesta. Keskustelun toivotaan yhä jatkuvan moniäänisenä ja rakentavana.

2.3.2023

15. helmikuuta alkanut S-ryhmän yhteiskunnallinen apteekkikampanja oli aivan uudenlainen avaus avoimeen ja läpinäkyvään vaikuttamistyöhön. Kampanjan tavoitteena oli tuoda esiin apteekkiuudistuksen hyötyjä kuluttajille ja nostaa aihe laajempaan keskusteluun vaalien alla. Kampanjan sisällöt saavuttivat miljoonayleisön ja keräsivät sosiaalisessa mediassa tuhansia kommentteja.

- Olemme 2,5 miljoonan suomalaisen omistama yritysryhmä, ja haluamme osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun hyvin läpinäkyvästi ja avoimesti. Näin tärkeistä asioista ei pidä keskustella vain kulisseissa, koska apteekkipalvelut ja lääkekustannukset ovat merkittävä asia niin suomalaisille kuluttajille kuin koko yhteiskunnalle. Päätavoitteenamme oli avata julkista keskustelua tuomalla omat näkemyksemme ja tavoitteemme selkeästi esiin, ja siinä olemme mielestämme onnistuneet. Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille keskusteluun osallistuneille, sanoo mediajohtaja Päivi Anttikoski SOK:lta.

- S-ryhmä loi kampanjallaan ja Helsingin keskustaan pystytetyllä malliapteekillaan uuden tavan vaikuttaa yhteiskunnallisesti sekä herättää kansalaiskeskustelua. Kampanja osoitti, miltä läpinäkyvä yhteiskunnallinen vaikuttaminen näyttää modernissa yhteiskunnassa, joka on avoin keskustelulle ja uusille näkökulmille. Kampanjan sisällöt saavuttivat laajan yleisön ja herätti aktiivisen ja moniäänisen keskustelun, sanoo kampanjan suunnittelusta ja toteutuksesta vastanneen brändi- ja viestintätoimisto United Imaginationin luova johtaja Jyrki Poutanen.

Apteekkeja arvostetaan, palveluja halutaan lähempää ja pidemmin aukioloajoin

Kampanjan aktivoiva tavoite oli saada kuluttajia kertomaan toiveistaan tulevaisuuden apteekista apteekkitoive.fi -kampanjasivulla. Vastauksia tuli tuhansia ja niistä jokainen tullaan käymään läpi. 

Kokonaisuutena tarkasteltuna palautteen sisällöissä korostuvat tyytyväisyys apteekkeihin sekä toiveet uusille palveluille ja paremmalle saavutettavuudelle. Useat korostavat sitä, että pitävät apteekeissa asioinnista ja haluavat jatkossakin ostaa lääkkeet kivijalka-apteekeista. Osalle puolestaan uudet tavat hankkia lääkkeet lääkitysturvallisesti ovat tärkeitä: erityisesti verkkokaupan ja noutopalveluiden kehittämistä toivotaan. Lisäksi apteekkeja toivotaan lähemmäksi omaa arjen elinpiiriä ja pidemmillä aukioloajoilla. Myös uusia terveyspalveluita, kuten verenpaineen tai painon mittausta, toivotaan apteekkien yhteyteen. 

- Uskomme, että apteekkimarkkinalla olisi tilaa myös uusille toimijoille ja ideoille. Mikäli markkinaa vapautettaisiin ja apteekkilainsäädäntöä uudistettaisiin, voisimme oman apteekkiketjumme kautta tuoda kuluttajille edullisempia hintoja, laajempia aukioloaikoja ja esimerkiksi uusia digitaalisia palveluita. Nykyisillä apteekkareilla on erinomaista neuvontaosaamista, ja he kirittäisivät meitä uusia haastajia varmasti entistä parempiin suorituksiin, Anttikoski toteaa.


Kuvat: SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.