Matti Apusen kirjoittama pamfletti Seisova pöytä: Miksi suomalaisen ruoan arvo ei kasva?

Matti Apunen: Ruokaketjulla miljardien eurojen paikka

1.9.2020

”Onko Suomen nykyinen, pirstaleinen ruokavienti kehitettävissä strategiseksi toiminnaksi vai onko se vain turhaa haaveilua?”

Näin kysyy Matti Apusen kirjoittama pamfletti Seisova pöytä: Miksi suomalaisen ruoan arvo ei kasva? Apunen haastatteli kevään 2020 aikana kymmeniä suomalaisen ruokabisneksen ammattilaisia ja etsi vastausta miljardien eurojen kysymykseen: Miten kasvatamme suomalaisen ruoan paikalleen jämähtänyttä arvoa ja teemme siitä kansainvälisen menestystarinan?

Pamfletin on kustantanut SOK. ”Haluamme tällä pamfletilla syventää suomalaista ruokakeskustelua. Matti Apunen valikoitui tämän pamfletin kirjoittajaksi, koska hänellä on vahva journalistinen tausta ja ymmärrys laajoista kokonaisuuksista. Vaikka pamfletin kustantaja on SOK, Apunen on toiminut kirjoittajana täysin omien näkemystensä mukaan, toteaa pääjohtaja Taavi Heikkilä.

Korona nosti esiin ratkaisevan etumatkan

Seisova pöytä osoittaa, että meillä saattaa silti olla käsissämme kaikkien aikojen argumentti ja historiallinen mahdollisuus, joka on totta ja jota koronapandemia vauhdittaa.

”Korona rikkoi vanhan turvallisuuden tunteen. Tässä maailmassa suomalaisen ruoantuotannon suuri viisaus on ollut rajoittaa antibioottien käyttöä tuotantoeläinten kasvatuksessa. Se antaa meille ratkaisevan etumatkan ja tästä pitää kasvattaa ruokaketjumme suurin tarina,” Apunen sanoo.

”Suomalainen ruokavienti on pahasti perässä skandinaavisia naapureitamme. Viennistämme puuttuu strateginen ydin. Nyt täytämme satunnaista kysyntää ja korvaamme viennin jalkatyötä komiteaistunnoilla”, Matti Apunen toteaa.

”Suomalaisen ruoan tarinan ydin on luotettavuuden koodi: me teemme - emme selitä. Samaan aikaan juuri tämä tarina meidän pitää osata kertoa. Heti ja selkeästi, mutina ja mussutus ei auta,” Apunen jyrähtää.

Suomella neljä tietä eteenpäin

Seisova pöytä on katsaus ruoan tulevaisuuteen, globaaleihin tuotantoketjuihin ja uusiin, ällistyttäviin teknologioihin.

Antibioottivapauden lisäksi pamfletti osoittaa suomalaiselle ruoalle kolme muuta tietä eteenpäin. Vientijärjestelmä on uusittava ja suomalaiselle ruoalle on kehitettävä laatujärjestelmä, joka tekee mahdolliseksi saada paremmasta tuotteesta parempi hinta.

”Tai voihan olla, että todellinen hittituotteemme ovatkin vaikeat olosuhteet. Kasvatamme ruokaa pohjoisempana kuin muut ja hallitsemme vaikeat olosuhteet. Ehkä vientimme löytymätön ydin ovatkin kehittyneet kasvatusjärjestelmät ja modernit teknologiat, joilla tehdään kirjaimellisesti ruokaa ilmasta,” Apunen sanoo.

Tampereen yliopiston työelämäprofessori Matti Apunen on toiminut aiemmin mm. Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVA:n johtajana ja Aamulehden vastaavana päätoimittajana.

Pamfletin voi ladata tästä.

Kuuntele äänikirja tästä.

Lue myös SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilän blogi aiheesta.


Kuvat: Seisova pöytä: Miksi suomalaisen ruoan arvo ei kasva?, Matti Apunen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.