Antalet besökare i S-gruppens nättjänst har fördubblats, t.o.m. tredubblats i och med coronaepidemin, såsom vi sade i början av april. Jämförd med motsvarande tidpunkt i fjol har
försäljningen på S-gruppens matbutiker på nätet ökat till över det tredubbla.
På många orter har leveransfönstren sålts ut till flera veckor i framtiden, men situationen varierar regionalt. Inom huvudstadsregionen och Tammerfors kan man beställa leverans till följande dag vid Food Market Herkku, i Joensuu kan man hämta ut sin beställning följande dag på Prisma. Antalet nya plockare i butikerna räknas redan i hundratal.
Nättjänster på nya orter, Food Market Herkku snabböppnar sin nätbutik
Under april har man öppnat flera butiker på nätet och hemtransporttjänster, och tjänsten har utvidgats till nya orter, såsom Vasa, Seinäjoki och Kiuruvesi. Under de närmaste veckorna öppnas också nya butiker, t.ex. i Eura och Letala. På Foodie.fi kan du kolla en komplett lista på
avhämtningsställen och på butiker som erbjuder hemtransport..
Dessutom har man vid flera butiker börjat med en verksamhetsmodell som är lättare än en egentlig nätbutik – man kan lämna sin beställning till butiken per e-post eller telefon. Vissa handelslag har riktat den här tjänsten särskilt till kunder som tillhör riskgrupper. På Foodie.fi finns en regionvis uppställd förteckning över butiker som tar emot beställningar per e-post och telefon.
På grund av den flerfaldigt ökade efterfrågan på matbutikerna på nätet beslutade man också att Food Market Herkkus nätbutik ska öppnas snabbare än ursprungligen planerat. För närvarande betjänar den nya nätbutiken kunder i huvudstadsregionen och Tammerfors, snart också i Åbo.
"Just nu finns det gott om lediga leveranstider på Food Market Herkkus nätbutik. Det är till och med möjligt att boka hemleverans genast följande dag", säger Emilia Ala-Kurikka, chef för näthandeln, SOK.
Fler verksamhetsställen, skift och plockare
Efterfrågan har varit stor särskilt på större orter såsom huvudstadsregionen, Tammerfors och Åbo. Här har man verkligen satsat hårt på att öka näthandelns leveranskapacitet.
I Pirkanmaan Osuuskauppa har man från plockning i ett skift övergått till treskiftsarbete. Man har fått nya krafter till plockningen från andra verksamhetsområden, exempelvis restauranger och frisersalonger. Man har också snabbat upp tidtabellen för nyöppningar. Man kan
ändå inte vila på lagrarna, efterfrågan är större än betjäningskapaciteten.
"Vi tidigarelade öppnandet av plockningen och uthämtningsstället vid Prisma Kaleva, och började plocka leveranser för avhämtning vid S-market Valkeakoski. Just nu bygger vi ett avhämtningsställe och organiserar plockningen vid Prisma Kangasala", säger Erika Vakkilainen, chef för matbutiken på nätet vid Pirkanmaan Osuuskauppa.
Dessutom har Pirkanmaan Osuuskauppas transportpartner Posti ökat sin transportkapacitet. Handelslaget har också samarbete med lokala idrottsföreningar och tidningen Aamulehti för att hjälpa människor i riskgrupper. Man jobbar också på att börja ta emot beställningar per telefon i Birkaland.
HOK-Elanto strävar efter ett transportområde som täcker hela huvudstadsregionen
Man har öppnat nya verksamhetsställen med fart också i huvudstadsregionen. Hemtransporterna från Prisma Vik började i början av april, och ett avhämtningsställe öppnas i parkeringshallen måndag 27.4. Man har också utökat tillgången på leveranstider i Alepa Butikskassen, som numera kör ut leveranser sju dagar i veckan. Lördagar har som ny leveranstid tillkommit kl. 17–21, söndagar kl. 9–12 och 13–16.
I april inledde Prisma Hyvinge hemtransport av inköp på nätet och öppnade ett förnyat uthämtningsställe i parkeringshallen. Prisma Sello inledde hemtransporterna 23.4 och Prisma Jumbo 27.4.
"Vi har som målsättning att ännu denna vår utvidga området för hemtransport till hela huvudstadsregionen", säger Jukka Ranua, utvecklingschef för näthandeln, HOK-Elanto.