Mielipiteet

Kuinka kotimaista on riittävän kotimaista?

17.4.2024

Sampo Päällysaho

Sampo Päällysaho

Tuore sianliha kipusi alkuviikosta otsikoihin, kun somessa ja lehtien palstoilla kummasteltiin meillä S-ryhmässä tehtyjä valikoimaratkaisuja. Mistä oli kyse?

Osana kevään valikoimaratkaisuja toimme maaliskuun puolivälissä valikoimiin kaksi uutta tuotetta omalla merkillämme. Nämä tanskalaiset possun sisä- ja ulkofiletuotteet tulivat tarjolle, koska kohti kesän grillaussesonkia erilaisten sianlihatuotteiden valikoimia kasvatetaan. Lisäksi myyntidatamme näytti, että etenkin edullisemmille tuotteille olisi kysyntää. Se on fakta, jota ei tässä taloustilanteessa voi sivuuttaa.

Mitä tämä tarkoitti sianlihavalikoimillemme isossa kuvassa? Vaikka julkisesta keskustelusta voisi muuta päätellä, sen vaikutus kotimaisuusasteeseen on minimaalinen. Tuoreen tuontilihan määrä ei ole moneen vuoteen ollut niin vähäinen, kuin se on juuri nyt kotimaisuusasteen ollessa reippaasti yli 95 prosenttia.

Valikoimissamme olevista 76 sianlihatuotteesta 70 on kotimaista alkuperää. Omien merkkien osuus on 17, ja sielläkin suurin myynti tulee Kotimaista-tuotteista, jotka saapuvat meille suoraan kotimaisista lihataloista.

Syrjäyttikö Coop-possu jonkun toisen tuotteen valikoimista? Ei, sillä kaupan valikoima ei ole koskaan sementoitu, vaan se vaihtelee valikoimajaksoittain, ja jatkuvasti kuluttajakysynnän mukaan.

Päivittäistavarakaupassamme on käytössä valikoimajaksot, joiden vaihtuessa kauppojemme valikoimat täsmentyvät. Täsmennyksiin vaikuttavat etenkin tavarantoimittajiltamme tulevat valikoimaehdotukset, joissa huomioidaan jatkuvien tuotteiden lisäksi myös uutuudet ja sesongit. Kokonaisuutta hallitaan niin, että vastaamme aina mahdollisimman osuvasti asiakkaidemme erilaisiin tarpeisiin - sisältäen myös erilaiset vähittäishinnat.

Me kaikki haluamme kantaa vastuuta kotimaisesta tuotannosta ja huoltovarmuudesta. Voin vakuuttaa, että emme väistä tätä vastuuta, vaan osuuskauppana teemme sen eteen työtä jatkuvasti. Se ei kuitenkaan saa tarkoittaa sitä, että suljemme ovet tuotteilta, jotka tarjoavat vaihtoehtoja niille kuluttajille, joita joka ikinen hetki painaa huoli oman ruokabudjetin riittävyydestä.

Tulemme jatkossakin myymään valtaosin suomalaista lihaa ja kotimaisuusasteen pitäminen korkealla on meille selkeä tavoite. Samalla meidän on oltava ajan tasalla siitä, mitä asiakkaat meiltä odottavat, ja vastattava näihin moninaisiin tarpeisiin.

Sampo Päällysaho

Päivittäistavarakaupan johtaja

S-ryhmä

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.