Näkökulma
Coop kaupan hyllylle: viisi selkeää hyötyä
24.11.2023

Jari Simolin

Mika Lyytikäinen

Nina Paavilainen

Uutinen S-ryhmän vanhimman oman merkin, Rainbow:n, muuttumisesta Coop-merkiksi, on saanut odotetusti huomiota niin mediassa kuin somessa. Se ei ole ihme – onhan kyseessä yksi Suomen myydyimmistä päivittäistavaran tuotemerkeistä. On ollut kiinnostavaa seurata kuluttajien ja asiakasomistajien kommentteja muutoksesta ja ennen kaikkea itse tuotteista. Rainbow:lla on ollut paikka suomalaisten arjessa ja iloksemme voimme muistuttaa, että suositut arjen tuotteet tulevat jatkamaan valikoimissamme entistä ehompina Coop-tuotteina. Suuri osa Coop-tuotteista on käytännössä samoja, kuin aikaisemmin Rainbow-merkillä myytävät tuotteet ja osa tuotteista on reseptiikaltaan uusia, suomalaiseen makumaailmaan sopivia.
Me kirjoittajat vastaamme rooleissamme omien tuotemerkkiemme kehittämisestä, hankinnasta sekä laadusta. Olemme tehneet ja teemme yhdessä työkavereidemme kanssa hartiavoimin töitä sen eteen, että asiakkaamme saavat aina parhaat mahdolliset tuotteet omasta S-ryhmän kaupastaan.
Suosituimpia S-ryhmän päivittäistavarakaupan omia merkkejä ovat Rainbow:n rinnalla olleet Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti-merkkien kriteerit täyttävä Kotimaista-tuotesarja ja aina edullinen Xtra. Muita omia merkkejä ovat vastuullisuussertifioituihin ja luomutuotteisiin keskittynyt Änglamark, astetta parempaa arkeen ja juhlaan tarjoava Herkku sekä S-ryhmän ravintoloista tutut brändit Amarillo ja Rosso.
Mistä muutoksessa omissa merkeissämme nyt on lopulta kysymys? Jotta voimme tarjota asiakkaillemme laadukkaita ja edullisia tuotteita, teemme entistä tiiviimmin töitä Ruotsin, Norjan ja Tanskan osuuskauppojen kanssa. Samalla uudistamme yhdessä Coopista visuaalisesti modernin ja yhtenäisen tuoteperheen. Entistäkin tiiviimpi pohjoismainen yhteistyö ja yhteinen tuotemerkki ovat myös mahdollisuus kotimaisille tavarantoimittajille saada tuotteitaan myyntiin myös muihin maihin.
Omien merkkien kokonaisuudessamme makuja maailmalta ja myös kotimaasta tuova Coop tulee olemaan selvästi laajin tuotesarja. Merkkimuutos Rainbow:sta Coopiin tulee hyödyttämään S-ryhmän asiakasta merkittävästi.
Tässä viisi selkeää hyötyä:
Tuomme jatkuvasti uutuustuotteita oma merkki -sarjoihimme ja tuotteita poistuu ainoastaan siinä vaiheessa, jos tuotteelle ei yksinkertaisesti ole enää menekkiä. Menevimmät tutut tuotteet säilyvät valikoimissa vuodesta toiseen, näin on myös Rainbow:n uusiutuessa Coop-tuotteiksi.
Tuotevalikoimassa on kaikkien omien merkkiemme osalta sekä kotimaassa että muualla valmistettuja tuotteita. Lisäksi kotimaisiin tuotteisiin keskittyvä Kotimaista-tuotesarja kokonaisuudessaan täyttää aina tai -kriteerit.
Voimme tarjota asiakkaillemme laajemman tuotevalikoiman ja taatusti edulliset hinnat, kun tuotteet hankintaan yhteisesti neljän pohjoismaisen osuuskaupparyhmän volyymeilla.
Tuotteiden hintataso ei nouse, päinvastoin, toivomme, että pystymme laskemaan useiden Coop-tuotteiden hintoja.
Tuotteiden laatu ja turvallisuus ja yhteispohjoismaisesti toimimalla. Toimittajien vastuullisuudelle on tiukat S-ryhmän asettamat kriteerit.
Yhteenvetona voimme sanoa, että huoli siitä, että Rainbow-merkin käytön loppuessa tuotevalikoimamme kapenisi ja edullisten tai kotimaisten tuotteiden osuus vähenisi on turha. Aluillaan on muutos, jonka avulla pystymme tarjoamaan osana kokonaisvalikoimaamme myös laadukkaat, hyvänmakuiset sekä edulliset Coop-tuotteet.
Kuvat: Sami Heiskanen

Jari Simolin
johtaja, tuoteryhmäjohtaminen, S-ryhmän marketkauppa

Mika Lyytikäinen
suunnittelujohtaja, S-ryhmän marketkauppa

Nina Paavilainen
johtaja, omat merkit, S-ryhmän marketkauppa