Ässäduunissa

100 miljoonan tuotteen toimitukset yli tuhanteen myymälään viikossa - operaatio nimeltä toimitusketju

12.6.2025

Niko Päivänen ja Tuukka Turunen

Miten tuotteiden saatavuus S-ryhmän yli 1 000 myymälässä sekä ruoan ja käyttötavaroiden verkkokaupoissa varmistetaan? Miten jouluviikon yli 100 miljoonan kuluttajapakkauksen myynti mahdollistetaan? Miten aikataulutetaan päivittäinen 1 000 rekan purkaminen ja lastaaminen logistiikkakeskuksissamme?

Tehokas toimitusketju edellyttää huippuluokan suunnittelua, toimivia prosesseja ja automatikkaa, mutta ennen kaikkea osaavia huipputason asiantuntijoita sekä järjestelmätukea. S-ryhmässä tätä koneistoa kehitetään koko ajan ja avainasemassa ovat toimitusketjun rautaiset ammattilaiset SOK:n asiantuntijoista logistiikkakeskuksen ja myymälöiden huippuosaajiin, jotka ottavat vastuuta paitsi omasta tekemisestä myös hyvästä toimintojen välisestä yhteistyöstä.

Kaiken takana on ennustaminen

Asiakkaille lupaamamme arjen edulliset ostokset edellyttävät kustannustehokkuutta koko toimitusketjussa. Tämä tarkoittaa monien toimintojen yhteensovittamista: valikoimien suunnittelua yhdessä tavarantoimittajien kanssa, myymälöiden hyllytilan hallintaa, täydentämisen ohjausta sekä varastointi- ja kuljetustoiminnan suunnittelua. Kehitystyömme ohjaavana periaatteena on kokonaisuuden optimointi; asiakastarve, kustannustehokkuus ja laatu sekä aikataulujen ja volyymien tarkkuus.

Onnistuminen mahdollistaa sujuvan arjen niin työntekijöillemme kuin asiakkaillemme. Ei siis riitä, että tehostamme logistiikkaprosessia, vaan myymälöiden hyllytystyöhön liittyvä tuotteiden vastaanotto ja hyllyttäminen on yhtä lailla suunniteltava mahdollisimman sujuvaksi.

Koko pitkän toimitusketjun ohjaus perustuu yksiin ja samoihin ennuste- ja suunnitelmalukuihin. Ennustamme myyntiä tuote-myymälä-päivä-kohtaisesti ja hyödynnämme päivittäin yli 15 miljoonaa myyntiennustetta. Näistä myyntiennusteista johdamme mm. toimitusennusteet myymälöihin, tilausennusteet tavarantoimittajille sekä täydennystarpeet varastoihin.

Logistiikkakeskusten tuotannon suunnittelu ja myymälöiden tarvitseman työvoiman varaaminen tavaravirran vastaanottamiseen ja hyllyttämiseen perustuu myös päiväkohtaisiin toimitusennusteisiin. Tavarantoimittajien tilausennusteet tarvitsemistamme tuotemääristä välitetään heille S-data-pilvipalvelun kautta.

Toimitusketjun ohjaaminen ja tilaustarpeiden ennustaminen varmistaa saatavuuden asiakkaillemme, vähentää yllätyksiä toimitusketjussa ja tehostaa kaikkien ketjussa mukana olevien yritysten toimintaa.

Data, AI ja automatiikka työvälineinä

Digitaalisuus, datan hyödyntäminen, AI sekä automatiikka ja robotiikka ovat meille työvälineitä, joita hyödynnämme laajasti. S-ryhmän logistiikkayhtiön Inex Partners Oy:n logistiikkakeskukset Sipoossa ovat huikea digitalisaation ja automaation hyödyntämisen esimerkki.

Päivittäistavaralogistiikkakeskuksen kaikista toimituksista noin 80 % kerätään ja käsitellään täysin automaattisesti. Kuljettajat ja Inexin henkilöstö purkavat tavarantoimittajilta logistiikkakeskukseen saapuvat tuotelavat rekoista, mutta tämän jälkeen ihmiskädet koskevat tuotteisiin vasta lähettämössä myymälään lähteviä kuormia lastattaessa. Kaikki vastaanoton ja lähettämön välillä tapahtuva käsittely on automatisoitu. Tähän tarvitaan yli 30 kilometriä kuljettimia, satoja hyllystöhissejä ja kymmeniä tuotteiden lavoituskoneita sekä ennen kaikkea valtavaa logistiikkakeskusta tehokkaasti ohjaava tietojärjestelmä ja lukematon määrä erilaisia perustietoja.

Automaatiota hyödynnetään laajasti myös käyttötavaralogistiikkakeskuksessa, niin myymälätoimitusten kuin verkkokaupan asiakastoimitusten keräämisessä ja pakkaamisessa.

Koneoppiminen ennustaa jäätelötarpeen

Toimitusketjua ohjaavissa järjestelmissä liikkuu valtava määrä dataa, jonka on oltava mahdollisimman virheetöntä. Tämän datan ylläpitoon käytämme ohjelmistorobotiikkaa, joka edesauttaa vaikkapa sitä, että tavarantoimittaja- ja myymäläkohtaisiin tilaus- ja toimitusrytmeihin liittyviä satojatuhansia ohjaustietoja ylläpidetään jatkuvasti laadukkaasti.

Kehitämme tietojärjestelmien toimintaa ja analytiikkaa askel kerrallaan[NP1] , jotta toimitusketjun päätöksenteko perustuu yhä paremmin yhteiseen tietoon prosessien toiminnasta ja asiakastarpeesta. Pystymme hyödyntämään pitkälle jalostettu tietoa ja ennusteita toimitusketjussa päivittäin liikkuvien tuotemäärien ohjaamiseen, sekä mahdollisiin poikkeamiin reagoimiseen ja yllätysten minimoimiseen. Esimerkiksi sääherkkien tuotteiden täydentämisessä hyödynnämme koneoppimista niin, että panimojuomien, vesien, jäätelöiden ja grillattavien toimituksiin vaikuttaa jopa myymälän sijainnin mukainen sääennuste.

Suomalaiset voivatkin hyvästä syystä luottaa S-ryhmän myymälöiden taustalla yötä päivää toimivaan ruokatuotteiden, juomien ja käyttötavaroiden toimitusketjun koneistoon. Tämä koneisto ei oikeastaan näy asiakkaille, mutta se toimii tehokkaasti niin arjessa, lumimyrskyjen sattuessa, juhlapyhien ruuhkahuipuissa ja poikkeustilanteissa.

Turunen Tuukka, toimitusjohtaja, Inex Partners Oy Päivänen Niko, kehitysjohtaja, toimitusketjun ohjaus ja kehitys, S-ryhmän marketkauppa

S-ryhmässä työskentelee yli 800 teknologiaosaajaa – tässä sarjassa he kertovat näkemyksiään ja kokemuksiaan digimurroksesta ja digikehityksestä. #betonistabittiin


Kuvat: SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.