Stark försäljningshöst inom varuhuskedjan Sokos - S-ryhmä
Stark försäljningshöst inom varuhuskedjan Sokos

Stark försäljningshöst inom varuhuskedjan Sokos

S-gruppens momsfria detaljhandelsförsäljning i januari–september uppgick till 8 694 miljoner euro, en ökning med 1,7 procent från föregående år. Resebransch- och bespisningsverksamheten, som har vuxit kraftigast över hela året har ny fått hård konkurrens om tätpositionen av varuhus- och specialaffärsverksamheten, vars försäljningsökning under de senaste månaderna främst genererades i varuhuskedjan Sokos.

10.10.2019

S-gruppens momsfria detaljhandelsförsäljning i januari–september uppgick till 8 694 miljoner euro, en ökning med 1,7 procent från föregående år. Resebransch- och bespisningsverksamheten, som har vuxit kraftigast över hela året har ny fått hård konkurrens om tätpositionen av varuhus- och specialaffärsverksamheten, vars försäljningsökning under de senaste månaderna främst genererades i varuhuskedjan Sokos.

– Kedjan Sokos uppvisar en mycket god försäljningsökning i synnerhet under det tredje kvartalet. Det bevisar att man också i Finland kan klara sig inom den svåra varuhusmarknaden. Man har under flera år arbetat målmedvetet bl.a. med att anpassa sortimenten till efterfrågan, och det arbetet ger nu resultat, säger Taavi Heikkilä, koncernchef SOK.

Sokoskedjan öppnade också ett nytt varuhus då kedjan efter en paus på några år åter etablerade sig i Lojo. Också den andra framgångshistorien inom specialaffärsverksamheten, den på kosmetika specialiserade kedjan Emotion, stärker sin topposition i sitt fack. Vid slutet av året, då de nya enheterna vid köpcentren Tripla och Ainoa har öppnats, kommer kedjan att ha 38 butiker.

Lanseringen av produkterna som tagits fram i innovationstävlingen "Suomalainen menestysresepti" var den synligaste händelsen i S-gruppens dagligvaruhandel. Efterfrågan på produkterna, som rider på många av de nuvarande konsumtionstrenderna, har överträffat alla förväntningar.  Försäljningen av segrarprodukten i tävlingen, havre-fröbullen Boltsi, som snabbt blev den bästsäljande vegetariska bullen. Det är helt exceptionellt att en produktnyhet genast säljer flerdubbelt bättre än den tidigare marknadsledaren.

Som helhet ökade S-gruppens dagligvaruhandel sin försäljning i Finland med 1,5 procent och uppgick till 5 497 miljoner euro.

S-gruppens detaljhandelsförsäljning (moms 0 %) 1–9/2019

AffärsområdeFörsäljning (milj. €, hela S-gruppen)Förändring från 1–9/2018 (%)
Markethandeln 1)6 081,5+1,5
Trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln1 303,1+0,3
Resebransch- och bespisningsverksamheten621,3+3,7
Varuhus- och fackhandeln208,2+3,1
Övriga480,2+5,1
S-gruppen totalt8 694,2+1,7

1) I siffran ingår marketenheternas försäljning av daglig- och bruksvaror i Finland, Ryssland och Estland.

2) I siffran ingår hotellens och restaurangernas försäljning i Finland, Ryssland och Estland.

Hej, vi märkte att du använder webbläsaren Internet Explorer, som inte längre stöds aktivt. För att ditt besök på vår webbplats ska gå så smidigt som möjligt, rekommenderar vi, att du börjar använda en ny webbläsare, exempelvis Google Chrome eller Mozilla Firefox.