Ässäkeskus Helsingin Vallilassa

S-gruppens investeringar i Finland närmare en miljard euro i fjol

S-gruppens rörelseresultat ökade till 499 miljoner euro 2024. Resultatutvecklingen påskyndades av ett ökat antal kunder och av att försäljningen var fortsatt god i det svåra marknadsläget. Investeringarna var rekordstora, närmare en miljard euro. Dessutom anslöt sig mer än 120 000 nya ägarkunder till handelslagen. De penningförmåner som betalades ut till ägarkunderna var rekordstora, mer än en halv miljard euro.

13.2.2025

Det sammanlagda rörelseresultatet (FAS) för S-gruppens regionhandelslag, SOK och deras dotterbolag uppgick till 499 miljoner euro i januari–december 2024. Resultatet förbättrades med 11,7 procent jämfört med året innan. I januari–december var den momsfria detaljhandelsförsäljningen för regionhandelslagen, SOK och deras dotterbolag 14,3 miljarder euro, vilket innebär en ökning på 0,6 procent.

SOK-koncernens rörelseresultat (IFRS) var 115 miljoner euro. Till resultattillväxten bidrog den starka utvecklingen för S-Banken, som till följd av företagsförvärvet steg till en ny storleksklass.

– Vi fortsatte på ett stadigt utvecklingsspår 2024. Det svåra marknadsläget i allmänhet återspeglades i en prisdriven efterfrågan och konsumenternas försiktighet. Trots ett ekonomiskt lågtryck kunde vi öka kundantalet, och vår försäljning var fortsatt god jämfört med marknaden. Det var också glädjande att alla våra webbutiker utvecklades starkt och att kundresponsen på förnyelserna var positiv, säger Hannu Krook, SOK:s koncernchef.

Rekordstor Bonus och nya ägarkunder

Till ägarkunderna utbetalades totalt 535 miljoner euro i Bonus och andra penningförmåner. Bonusen steg till en rekordhög nivå på 453 miljoner euro. Antalet nya ägarkunder blev också rekordstort när mer än 120 000 personer anslöt sig till S-gruppens handelslag. Mer än 60 procent av dem hade inte fyllt 35 år.

– Det ökande antalet ägarkunder vittnar om hur attraktiv idén om ett handelslag är. Vi har kunnat infria vårt löfte om en förmånlig matkasse och tillhandahålla högklassiga tjänster efter kundernas behov. Samtidigt är vi en inspirerande arbetsgivare för vår personal. Resultaten av våra arbetsplatsundersökningar är mycket goda och betydligt bättre än den allmänna nivån i Finland, konstaterar Hannu Krook.

Investeringar på närmare en miljard euro medför livskraft i hela Finland

S-gruppens investeringar uppgick till 938 miljoner euro 2024. Investeringarna ökade med 42 procent jämfört med året innan.

– Trots en svår konjunktur avtog vår investeringstakt inte. I fjol gjorde vi rekordstora investeringar i miljardklassen i Finland och i utveckling av våra tjänster. På så sätt ger handelslaget, som ägs av finländska konsumenter, direkt och indirekt jobbtillfällen och livskraft i hela landet. Vi fortsätter att göra stora investeringar och att utveckla, säger Krook.

I de stora investeringarna 2024 ingick bland annat plockcentralerna för onlinematbutiken, som HOK-Elanto och Pirkanmaan Osuuskauppa öppnade, den omfattande utvidgningen av ABC-laddningsnätverket och kapitaliseringen av S-Banken med anledning av företagsförvärvet mellan banken och Handelsbanken. Nätverket av verksamhetsställen kompletterades med mer än 130 nya eller renoverade dagligvarubutiker, tiotals restauranger och flera hotell. S-gruppens senaste vindkraftspark i Luvia i Euraåminne färdigställdes i januari 2025.

Ett starkt år för markethandeln: försäljningen inom dagligvaruhandeln bättre än på marknaden, det enkla sättet att använda webbutiker attraherar

Försäljningen inom S-gruppens markethandel ökade med 2,7 procent jämfört med året innan. Rörelseresultatet var också positivt. Inom dagligvaruhandeln var försäljningsökningen varje månad större än vad dagligvarumarknaden i Finland visade. Prismedvetna konsumenter var intresserade av en framgångsrik utveckling av utbudet och av en förmånlig matkasse. Vi gjorde stora prissänkningar såväl i början av året som i slutet av året. Då sänkte vi priserna på 400 Xtra-produkter och cirka 200 varumärkesprodukter. I den svåra omvärlden gick det också bättre för Prismas bruksvaruhandel än för marknaden i allmänhet.

Webbutikerna tog ett tillväxtsprång. Onlinematbutiken, tjänsten S-kaupat.fi, är klart marknadsledande i Finland och ökade fortfarande sin försäljning. År 2024 var ökningen ungefär 18 procent jämfört med året innan. I nätverket ingår mer än 400 verksamhetsställen, och den populära robotleveransen är tillgänglig i mer än 100 butiker. Inom bruksvaruhandeln fördubblades försäljningen för webbutiken Prisma.fi jämfört med året innan.

Bränslehandel och servicestationer på ett gott utvecklingsspår

Rörelseresultatet för S-gruppens bränslehandel och servicestationer låg på nästan samma nivå som året innan, trots att affärsområdet stod inför en del utmaningar på grund av förhöjda kostnader och en försämrad köpkraft.

I Finland ökade transportvolymen något jämfört med året innan, och efterfrågan på ABC-kedjans tjänster var stor. ABC-lataus har det mest omfattande nätverket för effektladdning i landet, och försäljningen av elbilsladdningar ökade betydligt jämfört med året innan. Försäljningen av biltvättar var rekordstor och utvecklingen var också god för restaurangerna och marketenheterna. På grund av lägre världsmarknadspriser på bränsle nådde dock den totala försäljningen inom bränslehandel och servicestationer inte samma nivå som under 2023.

Skönhet och webbutik drivkrafter för varuhus- och fackhandeln

Inom varuhus- och fackhandeln låg försäljningen på samma nivå som året innan, medan rörelseresultatet var mindre än året innan. Den allmänna osäkerheten om ekonomin återspeglades framför allt i klädhandeln. Inom skönhet och kosmetik ökade efterfrågan. I det svåra ekonomiska läget betonades betydelsen av kampanjer. Sokos och Emotion-kedjans kampanjer, 3+1 Dagar, slog till exempel försäljningsrekord.

Trenden att handla via många kanaler stärktes ytterligare 2024. Nätverket utvidgades när Handelslaget KPO öppnade en ny Sokos i Vasa i våras. Försäljningen för webbutiken Sokos.fi ökade med närmare 30 procent jämfört med året innan. Till följd av ett utökande utbud och snabbare leveranser ökade också kundnöjdheten med webbutiken avsevärt under året.

I resebransch- och bespisningsverksamheten tillgodosåg S-gruppen konsumenternas behov i den svåra konjunkturen

Försäljningen för S-gruppens hotell och restauranger låg på samma nivå som året innan och rörelseresultatet förbättrades. En långsiktig satsning på utveckling av nätverket och koncepten gav resultat. Konsumenternas försämrade köpkraft, kostnadsökningen och det instabila världspolitiska läget inverkade dock på branschens verksamhetsbetingelser och återspeglades i en tudelad utveckling.

När det gäller restauranger ökade framför efterfrågan på förmånligare alternativ som kaféer och snabbmatsrestauranger. Inom turismen är efterfrågan klart polariserad. År 2024 hade Lappland och norra Finland stor dragningskraft, både bland inhemska och utländska kunder. I huvudstadsregionen har däremot framför allt den internationella turismen inte återgått till samma nivå som före covid-19.

– Våra utsikter för det nya året är relativt positiva, trots att konsumenternas förtroende och köpkraft förbättras långsamt. Det finns också en del frågetecken vad gäller det världspolitiska läget. Handelslagets kvartal är ändå långt. Vi bygger upp tjänster långsiktigt och genom att lyssna på kunderna. Dessutom fortsätter vi vårt ambitiösa klimat- och miljöarbete. Vårt mål om koldioxidnegativitet i vår verksamhet uppnås 2025. Dessutom kommer vi fem år tidigare att uppnå målet om att minska utsläppen med 90 procent före 2030, säger Hannu Krook.

Centrala nyckeltal 1–12/2024

Regionalhandelslagen, SOK och deras dotterbolag 1–12/2024:

  • Den momsfria detaljhandelsförsäljningen uppgick till 14 288 miljoner euro (2023: 14 208 mn €).

  • Rörelseresultatet (FAS) uppgick till 499 miljoner euro (447 mn €).

  • Investeringarna uppgick till 938 miljoner euro (659 mn €).

  • Medlemmarna i handelslagen uppgick till 2 653 671 vid slutet av året (2 577 010).

  • Handelslagen betalade ut sammanlagt 453 miljoner euro (449 mn €) i Bonus till sina medlemmar.

  • Till varje ägarkund betalades i genomsnitt 202 euro om året, om man utöver Bonusen också räknar in betalningssättsförmånen, återbäringen av överskott och räntan på insatsen.

  • Personalstyrkan uppgick till 42 025 vid slutet av året (41 413). Antalet har beräknats utifrån de aktiva anställningarna. (Inkluderar regionhandelslagen, SOK-koncernens och S-Bankens personal.)

  • Det sammanlagda antalet verksamhetsställen uppgick till 2 036 vid slutet av året (2 007).

SOK-koncernen (SOK + dotterbolagen) 1–12/2024:

  • Omsättningen (IFRS) uppgick till 9 328 miljoner euro (2023: 9 022 mn €).

  • Rörelseresultatet (IFRS) uppgick till 115 miljoner euro (102 mn €).

  • Investeringarna uppgick till 140 miljoner euro (52 mn €).

  • Personalstyrkan uppgick till 6 228 vid slutet av året (5 999). Antalet har beräknats utifrån de aktiva anställningarna.

Regionhandelslagens, SOK:s och deras dotterbolags momsfria detaljhandelsförsäljning 1–12/2024

AffärsområdeFörsäljning (miljoner €)Förändring jämfört med 1–12/2023 (%)
Markethandel*10 723,62,7
Bränslehandel och service stationer2 031,7-6,4
Resebransch- och bespisningsverksamhet*818,00,5
Varuhus- och fackhandel270,40,2
Övriga443,9-13,9
S-gruppen totalt14 287,7+0,6

I markethandeln ingår S-gruppens dagligvaruhandel och Prismas bruksvaruhandel. *I siffran ingår försäljningen i Estland.

SOK-koncernens bokslutskommuniké 1–12/2024 publiceras på S-gruppen.fi den 13 februari 2025. S-gruppens års- och ansvarsrapport och SOK-koncernens bokslut 2024 inklusive noter publiceras i mars 2025.


Bilder: SOK

Hej, vi märkte att du använder webbläsaren Internet Explorer, som inte längre stöds aktivt. För att ditt besök på vår webbplats ska gå så smidigt som möjligt, rekommenderar vi, att du börjar använda en ny webbläsare, exempelvis Google Chrome eller Mozilla Firefox.