– Vår försäljning inom dagligvaruhandeln i Finland har fortsättningsvis utvecklats bättre än branschgenomsnittet. Våra kunder uppskattar det allt mångsidigare sortimentet och de förmånligare priserna. Våra andra affärsområden har också gott flyt. Tillväxten har varit stark bl.a. inom kedjan ABC, säger Taavi Heikkilä, koncernchef SOK.
S-gruppens detaljhandelsförsäljning i Finland ökade med 1,6 procent till 3 367 miljoner euro. Ökningen fick ett extra skjut av prissänkningen under årets första månader, som i synnerhet fokuserade på inhemska grönsaker.
Sortimentet i dagligvaruhandeln har utvecklats enligt S-gruppens strategi. Man har satsat kraftigt på inhemska ekologiska produkter, närproducerad mat och på S-gruppens egen produktserie Kotimaista. Dessutom utökades sortimentet enligt kundernas önskemål med lite lyx, då produktserierna Finest och Free from från Tesco lanserades vid slutet av maj.
– Nyheterna från Tesco har varit verkliga storsäljare nu under början av sommaren. Produkterna fick ett så entusiastiskt mottagande att en del av dem blev tillfälligt utsålda. Mer är på kommande, säger Ilkka Alarotu, kommersiell direktör för SOK:s detaljhandel.
S-gruppens detaljhandelsförsäljning (moms 0 %) 1-6/2017
Affärsområde
Försäljning (milj. €, hela S-gruppen)
Förändring från 1–6/2016 (%)
Markethandeln*
3 816,4
1,4
Trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln
791,4
7,7
Resebransch- och bespisningsverksamheten*
382,2
1,5
Varuhus- och fackhandeln
143,1
5,1
Järnhandeln
92,4
– 11,4
Övriga
238,0
8,3
S-gruppen totalt
5 463,5
2,4
*I talet ingår försäljningen i Baltikum och Ryssland.
Mer information:
Koncernchef Taavi Heikkilä, SOK, tfn 010 76 80200Direktör, CFO, Jari Annala, SOK, tfn 010 76 82040Ilkka Alarotu, kommersiell direktör, SOK Detaljhandeln, tfn 010 7680634 (frågor som anknyter till sortimentet i S-gruppens markethandelsenheter)