Kuvateksti

S-gruppens försäljning ökade – julhandeln livligare än föregående års

S-gruppens skattefria detaljhandelsförsäljning år 2017 ökade med 2,3 procent till 11 273 miljoner euro. Den livliga julhandeln innebar som väntat ett rejält tillskott i försäljningen för i synnerhet kedjorna Sokos, Emotion och Prisma.

18.1.2018

Utöver den goda julhandeln uppvisar försäljningen ett uppsving för hela året.

– Vår försäljning har utvecklats i god balans inom våra olika affärsområden genom hela året. Utöver varuhushandeln och markethandeln uppvisar särskilt ABC-stationerna och våra hotell tillväxt, säger Taavi Heikkilä, koncernchef SOK.

S-gruppens detaljhandelsförsäljning i Finland ökade med 2,1 procent och uppgick till 6 920 miljoner euro. Tillväxten hart fortsättningsvis varit snabbare än marknadens tillväxt både vid stora marketenheter och små butiker.

– Vi ser till att vår dagligvaruhandel fortsättningsvis håller konkurrenskraftiga priser och utökar vårt högklassiga sortiment. Stockmann Delikatessen, som vid årsskiftet övergick till några av våra handelslag, har fått ett gott mottagande, säger Heikkilä. 

S-gruppens detaljhandelsförsäljning (moms 0 %) 1–12/2017

Affärsområde

Försäljning (milj. €, hela S-gruppen)

Förändring från 1–12/2016 (%)

Markethandeln*

7870,0

1,5

Trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln

1632,7

5,8

Resebransch- och bespisningsverksamheten*

810,8

2,2

Varuhus- och fackhandeln

310,0

3,2

Järnhandeln

176,8

-11,3

Övriga

473,1

9,7

S-gruppen totalt

11 273,4

2,3

 *I talet ingår försäljningen i Baltikum och Ryssland.

S-gruppens resultat för år 2017 offentliggörs 9.2.2018.


Bilder: S-Ryhmä

Hej, vi märkte att du använder webbläsaren Internet Explorer, som inte längre stöds aktivt. För att ditt besök på vår webbplats ska gå så smidigt som möjligt, rekommenderar vi, att du börjar använda en ny webbläsare, exempelvis Google Chrome eller Mozilla Firefox.