Ostosten maksu S-Etukortilla S-marketissa

S-gruppens försäljning fortsatte att öka i januari–september

Den momsfria detaljhandelsförsäljning i S-gruppens regionhandelslag, SOK och deras dotterbolag uppgick till 10 629,3 miljoner euro i januari–september. Det innebär en ökning på 0,6 procent jämfört med året innan. Markethandeln fortsatte att utvecklas positivt. Även i webbutikerna uppvisade försäljningen fortfarande en starkt tillväxt.

11.10.2024

Den momsfria detaljhandelsförsäljningen inom S-gruppens markethandel uppgick till 7 927,2 miljoner euro i januari–september. Ökningen jämfört med motsvarande period i fjol var 2,6 procent. Det gick bra för dagligvaruhandeln, vilket bidrog till den goda utvecklingen. Inom webbhandeln fortsatte försäljningen att utvecklas starkare än på den övriga marknaden, både inom matbutiken på webben och inom bruksvaruhandeln Prisma.fi.

Det varma vädret som fortsatte ända till september ledde till att konsumtionen av sommarens säsongsprodukter pågick längre. Efterfrågan på till exempel grillprodukter, glass, olika drycker och skördesäsongens bär och grönsaker blomstrade.

– Enligt vår uppskattning har S-gruppens försäljning inom dagligvaruhandeln fortsatt att öka bättre än den övriga marknaden i Finland. Våra kedjors styrkor är bland annat ett bra urval, en förmånlig varukorg och fungerande tjänster i flera kanaler. Bonus som betalas in på det egna kontot i reda pengar och ägarkundens övriga förmåner kompletterar helheten som uppskattas av våra kunder, säger SOK:s koncernchef Hannu Krook.

Inom varuhus- och fackhandeln ökade försäljningen tack vare webbhandeln och olika kampanjer

Försäljningen inom S-gruppens varuhus- och fackhandel i januari–september utgjorde 192,5 miljoner euro. Det innebär en ökning på 0,9 procent jämfört med året innan. Bland annat kampanjen 3+1 Dagar som slog försäljningsrekord på hösten samt den starka utvecklingen inom webbutiken Sokos.fi påskyndade försäljningen i Sokos och Emotion-kedjan. I synnerhet efterfrågan på kosmetiska produkter var stor och även försäljningen av mode, som lidit av det svåra konjunkturläget, fick ett uppsving under höstsäsongen.

Den jämna utvecklingen inom trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln fortsatte – försäljningen av elbilsladdning växte fortfarande kraftigt

Inom S-gruppens trafikbutiksverksamhet och bränslehandel uppgick den totala försäljningen till 1 564 miljoner euro i januari–september. Den totala försäljningen var 4,7 procent lägre än fjolårsnivån. Orsaken till denna utveckling var nedgången i världsmarknadspriserna på bränsle.

Efterfrågan på ABC-stationernas tjänster var livlig och utvecklingen var gynnsam både inom försäljningen av biltvättar och inom trafikbutikernas market- och restaurangförsäljning. Särskilt stark var tillväxten inom försäljningen av elbilsladdning, som har fördubblats jämfört med året innan. Orsaken till denna utveckling är att nätverket av ABC-laddstationer och antalet elbilar har ökat i vägtrafiken. Fungerande digitala tjänster, såsom ABC-mobil som ständigt ökar i popularitet, har påskyndat den goda utvecklingen på de olika delområdena inom S-gruppens trafikbutiksverksamhet och bränslehandel.

Inom resebransch- och bespisningsverksamheten ligger försäljningen på nästan samma nivå som året innan – hotellen hade en rekordmånad i juli

Försäljningen inom S-gruppens resebransch- och bespisningsverksamhet uppgick till 602,2 miljoner euro i januari–september. Försäljningen var något mindre än året innan. Det svåra ekonomiska läget och konsumenternas svaga förtroende var fortfarande en utmaning för hela branschen. Sommarsäsongen och dess evenemang var dock livligare på hotell och restauranger. Efterfrågan var särskilt hög i S-gruppens hotell och i juli var handeln rekordartad. Efterfrågan ökade också betydligt bland internationella turister och utvecklades bättre på S-gruppens hotell än på den övriga marknaden.

– Totalt sett gick sommarsäsongen bra på våra hotell och restauranger. Vi utvecklar ständigt vårt nätverk och är även i framtiden ett intressant och konkurrenskraftigt alternativ för såväl finländska som internationella kunder. Färska exempel på hur vårt nätverk har utvecklats är utbyggnaden av Break Sokos Hotel Bomba i Norra Karelen, Solo Sokos Hotel Pier 4 som öppnats i Helsingfors samt Restaurang Lasipalatsi som kompletterar vårt restaurangutbud, säger Hannu Krook.

Regionhandelslagens, SOK:s och deras dotterbolags momsfria detaljhandelsförsäljning 1–9/2024

AffärsområdeFörsäljning (miljoner €)Förändring jämfört med 1–9/2023 (%)
Markethandel*7 927,2+2,6
Trafikbutiksverksamhet och bränslehandel1 564,0-4,7
Resebransch- och bespisningsverksamhet*602,2-0,8
Varuhus- och fackhandel192,5+0,9
Övriga343,4-14,4
S-gruppen totalt10 629,3+0,6

I markethandeln ingår S-gruppens dagligvaruhandel och Prismas bruksvaruhandel. *I siffran ingår försäljningen i Estland.


Bilder: Eetu Ahanen

Hej, vi märkte att du använder webbläsaren Internet Explorer, som inte längre stöds aktivt. För att ditt besök på vår webbplats ska gå så smidigt som möjligt, rekommenderar vi, att du börjar använda en ny webbläsare, exempelvis Google Chrome eller Mozilla Firefox.