Näthandeln med bruksvaror tog ett skutt till en ny nivå – på Prisma.fi ökade den med över 800 procent - S-gruppen
Näthandeln med bruksvaror tog ett skutt till en ny nivå – på Prisma.fi  ökade den med över 800 procent

Näthandeln med bruksvaror tog ett skutt till en ny nivå – på Prisma.fi ökade den med över 800 procent

Utom efterfrågan på mat har coronasäsongen också explosionsartat ökat efterfrågan på bruksvaror via nätet. Vid Prisma.fi upplevde man veckoslutet 17–19.4 den hittills högsta försäljningstoppen, mer än 8 gånger genomsnittet. Man beställer i synnerhet cyklar, spelkonsoler och -tillbehör, böcker, träningsprodukter och Muminmuggar. De som plockar beställningarna har bokstavligen händerna fulla med arbete.

18.5.2020

Näthandeln med bruksvaror går framåt med jättekliv på Prisma.fi. Försäljningen har i genomsnitt fyrdubblats sedan 12 mars. Senaste veckoslut ökade försäljningen mer än 8-faldigt tack vare gratis leverans över hela sortimentet.

– Kunderna beställer alla slags produkter. Coronaepidemins inverkan syns i synnerhet i försäljningen av produkter man använder vid mys och träning. Utom spelkonsoler och speltillbehör har man sålt mängder av traditionella brädspel, böcker, vitvaror och redskap för distansarbete. Cyklarna har varit vårens stora favorit, likaså har utrustning för hemgymmet och sportklockor sålt bra. På konfektionssidan har den nya Antti Tapani-kollektionen varit superpopulär, säger sortimentscheferna Päivi Hole och Ville Vahla, SOK Detaljhandel.

Noviser köper på nätet

Prisma.fi har varje månad över 2,2 miljoner besökare, av vilka många nu för första gången har köpt något på nätet.

– Vi har sänkt leveranskostnaderna i olika kampanjer, vilket har bidragit till att tröskeln för inköp på nätet har sänkts, konstaterar Mika Niemelä, försäljningschef för näthandeln med bruksvaror, SOK Detaljhandel.

Han tror att språnget mot digital handel som vi upplevt under våren håller försäljningen på en helt ny nivå även efter den coronamättade vardagen.

– Till det syvende och sista är det vår förmåga att uppfylla kundernas förväntningar och att de återkommer till oss som det är fråga om. Också om det inom vissa produktområden, såsom kläder, har varit problem med leveranserna på grund av den stora efterfrågan, har vi allt i allt klarat oss till och med överraskande bra.

Dubbelt antal plockare

Butikskasseansvariga Riikka Vuorinen på Prisma Kaari i Helsingfors, som där koordinerar plockningen av såväl dagligvaror som bruksvaror, ser direkt hur coronasäsongen påverkar verksamheten.

– Efterfrågan på både daglig- och bruksvaror har ökat explosivt på nätbutiken. Vi har fördubblat antalet plockare, de är nu 50–60 stycken. Och de arbetar i tre skift, också nattetid. Trots det är det ibland knepigt att tillfredsställa den stora efterfrågan, säger Vuorinen.

– Vi utbildar hela tiden nytt folk för att försäkra oss om att betjäningen löper smidigt. Vi gör allt vi kan för att kunden ska få sin beställning levererad inom utsatt tid.

Söndag är nätshoppingdag

Söndagarna är rätt lugna i matbutiken på nätet, medan söndag numera är den livligaste nätshoppingdagen för bruksvaror.

– Söndag 19.4 skötte vi till exempel över 400 beställningar till Prisma.fi. Som arbetsredskap används ett plocksystem med iPad, vagn, skanner och sifferkodade lådor. Tack vare systemet kan man vid plockningen av såväl mat som bruksvaror plocka varor till flera beställningar under samma rond, vilket effektiviserar arbetet, säger Vuorinen.

Då produkterna har plockats, sköter man pappersarbetet som anknyter till leveransen, och packar beställningarna klara för vidarebefordran.

– En del av de plockade beställningarna levereras till kunden per post, andra levereras till hemadressen och en del avhämtas vid vårt Avhämtningsställe. Läs mer: prisma.fi


Bilder: Tuukka Mielonen

Hej, vi märkte att du använder webbläsaren Internet Explorer, som inte längre stöds aktivt. För att ditt besök på vår webbplats ska gå så smidigt som möjligt, rekommenderar vi, att du börjar använda en ny webbläsare, exempelvis Google Chrome eller Mozilla Firefox.