– Det här beslutet är den största strategiska åtgärden på tio år inom S-gruppens markethandel. Den betydande prissänkningen har krävt mycken effektivisering och kostnadsjakt, sammanfattar Taavi Heikkilä, koncernchef SOK.
– Arbetet har nu framskridit så långt att vi kan börja sänka priserna vid alla Prismaenheter i Finland. Vi vet att det inte ännu är nog. Vi har en lång väg att gå. Vi ger inte vika. Vi gör allt för att vi ska bli den för finländarna förmånligaste matbutiken.
– Samtidigt som vi sänker priser på mat, håller vi fast vid vårt stora sortiment och gör det ännu bättre. Inhemskheten är också viktig för oss: nästan 80 procent av produkterna vi säljer är tillverkade i Finland, fortsätter Heikkilä.
– Vi i S-gruppen har varit lyhörda för våra kunder och vår personal. Vi har frågat dem hur vi bäst kan hjälpa vanliga finländare nu, då vi genomlever verkligt svåra tider här i Finland. Budskapet var tydligt: den dagliga födan måste bli billigare.
Prissänkningarna börjar där vi möter det största antalet kunder.
– I praktiken betyder det Prismaenheterna. Hjälpen kommer fram fortast där vi når den största mängden kunder och där vår effektivitet gör det möjligt att sänka priserna, berättar Heikkilä.
– Att göra nyttigheter förmånligare är kooperationens grunduppgift. Att hjälpa vanliga finländare är vår enda avsikt, sammanfattar Heikkilä.