Hamstrandet i matbutiker har avtagit – efterfrågan fortfarande stark
Finländarna har nu förberett sig och köpt reservförråd av livsmedel. Den mesta maten äts nu i hemmet, vilket innebär att efterfrågan har stigit.
24.3.2020
– Hamstrandet börjar tonas ner, och försäljningen har stabiliserats efter de allra livligaste försäljningsdagarna, säger Ilkka Alarotu, kommersiell direktör vid S-gruppens detaljhandel.
Åtgången på dagligvaror har under de senaste två veckorna ökat med upp till tiotals procent. Det finns många produktgrupper inom dagligvaruhandeln som har ökat försäljningen klart utöver det vanliga. Försäljningen av fetter, livsmedel som förvaras torrt, ägg, olika frysvaror av grönsaker, potatis och andra råvaror samt köttprodukter överstiger den normala med tiotals procent. Tvålar, rengöringsmedel för hemmet och städartiklar har också sålt bra.
Delikatesserna har också sålt bra, men inte lika bra som de egentliga matvarorna. Försäljningen av glass har t.ex. ökat med 30 procent, men den totala försäljningen av frysvaror har ökat ännu kraftigare. Ökningen inom exempelvis kex, snacks och sötsaker har varit 10–20 procent, medan försäljningen av mjöl, pasta, ris och torra bröd har fördubblats.
– På grund av den ökade efterfrågan har vi inom vissa varugrupper problem med tillgången. Vi har redan börjat få in mer toalettpapper. För närvarande är det mest brist på handdesinfektionsmedel och tvål. På matsidan har vi vissa svårigheter med tillgången på bl.a. köttprodukter och färskt bröd, men livsmedelsindustrin har ökat leveranserna av de mest efterfrågade produkterna, säger Alarotu.
Tillgången på produkter är god på frukt- och grönsaksavdelningen och inom mejeriprodukterna. Det finns också gott om färdigmat. Det kommer mer varor till butikerna varje dag. Vissa produktgrupper kan tillfälligt vara slut, men logistiken fungerar, och varuströmmarna bryts inte.
– Grönsakerna vi säljer kommer till största delen får hemlandet, och det förekommer tillsvidare inga leveransstörningar. För de importerade frukternas del har coronavirusläget i Italien och Spanien lett till specialarrangemang i syfte att säkra tillgången på arbetskraft på odlingar och förpackningsanläggningar. Kontinuiteten i livsmedelsproduktionen är ändå högt prioriterad inom dessa områden, och situationen har inte påverkat tillgången på importerad frukt, berättar Alarotu.
Vid kassorna är personalen ansikte mot ansikte med kunderna. S-gruppen har redan en tid övervägt anskaffning av skärmar av plexiglas till kassorna, och i Åbo har man redan installerat sådana i butiker. Installationen av skärmar i huvudstadsregionen inleds senare i veckan. Därefter fortsätter installationerna över hela landet.
– Eftersom vårt butiksnät är stort och det finns butiker av alla de storlekar, försöker vi komma fram till de bästa alternativen för olika behov, konstaterar Alarotu.
Målet är att plexiglasskärmarna installeras i snabb takt i alla matbutiker som håller öppet i dessa exceptionella tider. Enligt Alarotu är det viktigt att inte en enda människa som känner sig sjuk ska besöka butiker.
– Det är utan tvivel det bästa sättet att skydda butikspersonalens hälsa.
Också i normala fall har matbutikerna flest kunder under eftermiddagen, ungefär kl. 16–18. Fredagarna är livligast.
– Antalet kunde i matbutikerna är fortfarande störst på eftermiddagen, men kunderna har också börjat komma tidigt på morgonen och i sena kvällen. En del av våra butiker håller öppet dygnet runt, och timmarna mellan midnatt och åtta på morgonen är lugna, påpekar Alarotu.
– Man kan beställa mat också till sina närmaste helt enkelt genom att ändra leveransadressen. På så vis kan man försörja t.ex. ålderstigna närstående med mat.
Det minskade resandet märks i butikerna som verkar i anknytning till servicestationer. Matbutikerna på nätet har ökat antalet kunder betydligt, på vissa håll har kundkretsen t.o.m. tredubblats.
Bilder: Leena Koskela
Hej, vi märkte att du använder webbläsaren Internet Explorer, som inte längre stöds aktivt. För att ditt besök på vår webbplats ska gå så smidigt som möjligt, rekommenderar vi, att du börjar använda en ny webbläsare, exempelvis Google Chrome eller Mozilla Firefox.