S-gruppens dagligvaruhandel i Finland redovisar en försäljning på 1 579 miljoner euro. Den ökade med 4,4 procent. De flexiblare öppettiderna och de billigare priserna har blivit ytterst väl mottagna i marketarna.
– De långsiktiga verkningarna av prissänkningarna syns redan nu. I och med de ökade kundmängderna och försäljningsvolymerna och de längre öppettiderna har också försäljningen i euro ökat. Vi uppskattar att vår marknadsandel av dagligvaruhandeln har fortsatt att öka under början av året, berättar Taavi Heikkilä, koncernchef SOK.
S-gruppens största affärsområde, markethandeln, redovisar en försäljning på 1 791 miljoner euro. Försäljningen ökade med 3,6 procent. De senarelagda stängningstiderna och de långa helgerna har gett många mer tid att handla i lugn och ro.
Trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln uppvisar för januari-mars en sammanlagd försäljning på 336 miljoner euro, en minskning med 2,4 procent från föregående år. Försäljningsminskningen är en följd av de fortsatt sänkta världsmarknadspriserna på bränslen. Dessutom har de avreglerade öppettiderna bidragit till en sänkning av markethandelsförsäljningen inom ABC.
Rese- och bespisningsverksamhetens försäljning uppgick till 179 miljoner euro. På grund av det mindre verksamhetsnätet sjönk försäljningen med 2,7 procent, men den jämförbara försäljningen låg på fjolårsnivå. I synnerhet snabbmatsenheterna vid stora marketar uppvisar en ökad försäljning tack vare de längre öppettiderna.
Varuhus- och specialvaruhandelns år fick en omväxlande början. Försäljningen i januari-mars minskade med 9,2 procent och uppgick till 64 miljoner euro. Kampanjen 3+1 Dagar, som ordnades i månadsskiftet mars-april, var ändå den genom tiderna mest framgångsrika.
I S-gruppen följer man försäljningens utveckling med stort intresse.
– Vi fortsätter att testa öppettider och ger akt på hur de i fortsättningen påverkar försäljningen. De flexibla öppettidernas positiva inverkan har bevisat att det lönar sig att avreglera handelsbranschen, betonar koncernchef Heikkilä.