I januari–juni uppgick S-gruppens momsfria detaljhandelsförsäljning till 6 419 miljoner euro, vilket är en ökning med 9 procent från föregående år. Den momsfria detaljhandelsförsäljningen inom markethandeln uppgick till 4 639,5 miljoner euro. Även om den exceptionellt höga efterfrågan under coronatiden har jämnat ut sig, översteg försäljningen inom markethandeln i januari–juni alltjämt tydligt nivån under 2019, året före coronan.
– Inom dagligvaruhandeln har försäljningen i Finland varit livligare än på den övriga livsmedelsmarknaden i Finland. Hos oss har även onlinematbutiken uppvisat fortsatt tillväxt. I den nya tjänsten S-kaupat.fi ingår redan nu över 250 av matbutikerna inom S-gruppen, säger Hannu Krook, SOK:s koncernchef.
Starkast var återhämtningen från coronatiden inom resebransch- och bespisningsverksamheten, där försäljningen ökade med närmare 90 procent i januari–juni jämfört med året innan. Försäljningen för hotellen och restaurangerna inom S-gruppen började ökade på våren genast när restriktionerna upphävdes, och i maj–juni låg den redan på nästan samma nivå som 2019. Genom att det återigen började ordnas offentliga evenemang, branschkonferenser och andra arbetsrelaterade evenemang ökade antalet hotellgäster avsevärt, såväl affärs- som fritidsresenärer. På motsvarande sätt var mötes- och cateringverksamheten i restaurangerna livlig.
Inom trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln ökade försäljningen i januari–juni med 37 procent jämfört med året innan. Under början av året påverkade coronarestriktionerna särskilt försäljningen i restaurangerna i ABC-kedjan. Genom att restriktionerna slopades och det återigen ordnades gruppresor och olika evenemang ökade efterfrågan på restaurangtjänster och andra tjänster på ABC-servicestationerna. Även försäljningen av biltvättar nådde rekordtakt på våren. De stigande världsmarknadspriserna, den positiva volymutvecklingen och att allt fler började resa igen bidrog till att bränsleförsäljningen ökade.
Försäljningen inom S-gruppens varuhus- och fackhandel ökade i januari–juni med närmare 16 procent jämfört med året innan. Även inom varuhushandeln återhämtade efterfrågan sig snabbt efter att restriktionerna slopades och i och med vårens många fester.
– Den snabba försäljningsåterhämtningen inom våra olika affärsområden är glädjande att se. Under hela coronatiden har vi gjort stora investeringar i vårt nätverk och i utveckling av våra tjänster. Vi har med andra ord goda förutsättningar för att tillgodose den ökande konsumentefterfrågan även under sommarsemestersäsongen och de många evenemangen, säger Hannu Krook.
S-gruppens momsfria detaljhandelsförsäljning 1–6/2022
(för jämförbarhetens skull anges även förändringen i procent under 2019 före coronakrisen)
Affärsområde | Försäljning (miljoner €) | Förändring jämfört med 1–6/2021 (%) | Förändring jämfört med 1–6/2019 (%) |
---|
Markethandel* | 4 639,5 | +1,8 | +14,1 |
Trafikbutiksverksamhet och bränslehandel | 1 100,0 | +37,0 | +32,3 |
Resebransch- och bespisningsverksamhet* | 308,5 | +87,2 | -22,5 |
Varuhus- och fackhandel | 115,3 | +15,6 | -14,0 |
Övriga | 255,6 | -3,7 | +7,4 |
S-gruppen totalt | 6 419,0 | +9,0 | +13,1 |
I markethandeln ingår S-gruppens dagligvaruhandel, Prismas bruksvaruhandel samt järnhandeln.
*I siffran ingår försäljningen i Estland och Ryssland. Den 4 mars 2022 meddelade SOK att koncernen drar sig tillbaka från den ryska marknaden. Information om försäljning av Prisma-butikerna och hotellverksamheten i Sankt Petersburg gavs i juni 2022.
S-gruppens och SOK-koncernens delårsresultat publiceras tisdagen den 23 augusti 2022. Samtidigt ges information om hela sommarens försäljning och affärsutveckling.