Dagligvaruhandeln, som är S-gruppens största affärsområde, uppvisar för januari september en försäljning på 4 857 miljoner euro, en nedgång med endast 0,7 procent från fjolåret. De billigare priserna har stimulerat markethandeln och samtidigt ökat inhemskhetsgraden i maten som S-gruppen sålde.
– Prissänkningarna som inleddes vid årets början har betydligt ökat antalet kunder i matbutikerna och försäljningsvolymerna. Vi har lyckats mycket bra inom dagligvaruhandeln; också mätt i euro har försäljningen utvecklats bättre än branschgenomsnittet, berättar Taavi Heikkilä, koncernchef SOK.
Resebransch- och bespisningsverksamheten samt handeln med bilar och biltillbehör har ökat försäljningen med ca en procent från fjolåret. Hotellens och restaurangernas försäljning uppgick till 594 miljoner, bilhandelns till 234 miljoner euro. En del av handelslagen i S-gruppen idkar bilhandel.
Inom affärsområdet ABC har restaurangverksamheten löpt väl, och dess försäljning ökade med 2,0 procent från föregående år. Hela affärsområdets försäljning i januari-september uppgick till 1 229 miljoner euro, en minskning med 10,0 procent från föregående år. Försäljningsnedgången förklaras av den lägre prisnivån på bränslen.
Handeln med bruksvaror minskade i takt med den allmänna nedgången i branschen. S-gruppens handel med bruksvaror uppvisade som helhet en minskning om 7,3 procent och uppgick till 888 miljoner euro.