– Jag är verkligen nöjd med utvecklingen under början av året. Varuhushandeln har fått många nya kunder, och även försäljningen i markethandeln löper fortfarande fint, säger Taavi Heikkilä, koncernchef SOK.
S-gruppens dagligvaruhandel har ökat försäljningen snabbare än den övriga marknaden. Försäljningen uppgick till 1 582 miljoner euro. Prissänkningen som fortsatte under början av året har i synnerhet stimulerat försäljningen av inhemska vegetabilier.
Kedjan ABC:s försäljning har återhämtat sig från svackan som orsakades av de avreglerade öppettiderna och börjat stiga nu under årets första månader.
I St. Petersburg har Prismaenheternas försäljning fortsättningsvis ökat, trenden började under fjolåret. Även hotellen i regionen uppvisade en fortsatt god tillväxt.
S-gruppens detaljhandelsförsäljning (moms 0 %) 1–3/2017
Affärsområde
Försäljning (milj. €, hela S-gruppen)
Förändring från 1-3/2016 (%)
Markethandeln*
1795,2
0,2
Trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln
372,4
10,7
Resebransch- och bespisningsverksamheten*
182,3
1,6
Varuhus- och fackhandeln
70,9
11,0
Järnhandeln
29,6
-5,0
Övriga
116,2
6,4
S-gruppen totalt
2566,6
2,2
*I talet ingår försäljningen i Baltikum och Ryssland.