Kuvateksti

S-gruppens försäljning ökade – Sokos fortsatte uppåt

S-gruppens skattefria detaljhandelsförsäljning i januari-mars ökade med 2,2 procent från föregående år till 2 567 miljoner euro. Särskilt glädjande var de ökade kundmängderna och den ökade försäljningen i Sokos och Emotion.

12.4.2017

– Jag är verkligen nöjd med utvecklingen under början av året. Varuhushandeln har fått många nya kunder, och även försäljningen i markethandeln löper fortfarande fint, säger Taavi Heikkilä, koncernchef SOK.

S-gruppens dagligvaruhandel har ökat försäljningen snabbare än den övriga marknaden. Försäljningen uppgick till 1 582 miljoner euro. Prissänkningen som fortsatte under början av året har i synnerhet stimulerat försäljningen av inhemska vegetabilier. 

Kedjan ABC:s försäljning har återhämtat sig från svackan som orsakades av de avreglerade öppettiderna och börjat stiga nu under årets första månader.

I St. Petersburg har Prismaenheternas försäljning fortsättningsvis ökat, trenden började under fjolåret. Även hotellen i regionen uppvisade en fortsatt god tillväxt.

S-gruppens detaljhandelsförsäljning (moms 0 %) 1–3/2017

Affärsområde

Försäljning (milj. €, hela S-gruppen)

Förändring från 1-3/2016 (%)

Markethandeln*

1795,2

0,2

Trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln

372,4

10,7

Resebransch- och bespisningsverksamheten*

182,3

1,6

Varuhus- och fackhandeln

70,9

11,0

Järnhandeln

29,6

-5,0

Övriga

116,2

6,4

S-gruppen totalt

2566,6

2,2

 *I talet ingår försäljningen i Baltikum och Ryssland.


Bilder: S-Ryhmä

Hej, vi märkte att du använder webbläsaren Internet Explorer, som inte längre stöds aktivt. För att ditt besök på vår webbplats ska gå så smidigt som möjligt, rekommenderar vi, att du börjar använda en ny webbläsare, exempelvis Google Chrome eller Mozilla Firefox.